Tuesday, 18 December 2012

Final, oh final.


Assalammualaikum wbt.

Final exam dah dekat. Ada masa lagi nak menghupdate blog. Selalu tak manfaatkan masa sepenuhnya. Ish ish. Semester ni takla "seberat" sem-sem sebelum ni. Sem-sem sebelum ni pun sebenarnye tak la berat mana, cuma selalu study last minute. Tu yg jadi bengong tu. Korang pun lebih kurang je kan? Toksah nak tipu.. =P Sape yg study awal tu, saya hanya mampu kagum dengan mata bersinar-sinar.

Tapi bila study last minute ni, nampak sgt kan belajar sebab nak exam semata-mata. Most of us camtu rasanya. Bila la tabiat ni nak berubah. Macam mana nak dapat manfaat ilmu kalau camni. Takut nanti da abeh belajar macam serupa orang yg tak belajar. (-_-") Err..saya ni pun lebih kurang je. CGPA pun tak seberapa. Tapi CGPA pun belum tentu menjadi kayu pengukur ilmu seseorang, sebab ada je (segelintir, bukan semua) yg jenis bawak toyol dalam dewan exam..bukan semua terlibat bila buat group assignment. Assignment pun copy paste, pastu bangga dapat markah tinggi. Podah.

Semua dah tahu rasanya..kita kena belajar niat kerana Allah, jawab exam pun kerana Allah. Tak kira la ilmu apapun yg kita belajar. Tapi susah plak nak betulkan niat sebab belajar benda yg tak minat. *dush* Sebab tu kot susah nak hadam ilmu dunia ni. (T3T)

Bukan nak menyalahkan sape-sape, tapi sistem pendidikan sekarang ni memang menjurus kepada peperiksaan semata. Dalam kelas pun lecturer tekankan topik-topik yg penting, yg dijangka masuk exam je. Aplikasi ilmu pun kurang. Jadi, bukan salah ibu mengandung, tapi salah ayah yg tak boleh mengandung.

Apapun, perjuangan masih perlu diteruskan. sob sob.

Buat yg muslim. Waktu saya tengah buang masa kat pesbuk, terjumpa benda yg best ni. Tips untuk mudah belajar, menghafal, menuntut ilmu. Terjumpa dekat akaun pesbuk seseorang yg bernama Ibnu Batoota (UIB). So macam best je untuk dikongsi. Nah, moga ada manfaat.

Cara beliau menuntut ilmu :

1) Setiap hari taubat.

2) Sentiasa khimat mak ayah dan rayu minta doa dari ibu sebab doa ibu sangat mustajab!

3) Khidmat dan adab dengan ibu bapa dan guru.

4) Adab dan akhlak terhadap ibu bapa, guru dan ilmu itu yang paling penting.

5) Jangan tinggi suara depan ibu bapa dan guru.

6) Jangan pernah halakan kaki kepada ibu bapa dan guru2 bahkan jangan halakan kaki kepada mana2 ulama dan rakan2 yang hafiz quran sebab hormati ilmu dan quran dalam dada mereka.

7) Tak pernah halakan kaki kepada mana2 kitab agama dan tak pernah sentuh mana2 kitab agama termasuk lah pen dan kertas kosong yang diniatkan untuk guna menulis ilmu Allah TANPA WUDHU.

8) Tak pernah tunjuk bontot kat ustad, lepas cakap ngn ustad, keluar dengan berundur.

9) Setiap kali dengar hadis atau ilmu yang SUDAH TAHU, beliau akan tunduk dan cakap "ya Allah, aku belum tahu ilmu ni, aku masih jahil!"

10) Setiap kali dengar hadis atau ilmu, niat dalam hati untuk amal bukan untuk "kumpul ilmu".

11) Setiap kali belajar dan terlintas dalam hati yang belajar tu sebab nak jadi pandai, beliau akan terus stop belajar dan betulkan niat dulu sungguh2, baru sambung belajar balik.

12) Semua ulama yang beliau jumpa walau lebih muda dari beliau akan beliau hormati dan sanjung2 dia.

13) Setiap kali baca kisah sahabat, wali dan ulama hebat beliau akan doa dalam hati "ya Allah, aku bukan wali, aku bukan ulama, aku bukan org soleh, tapi mencintai mereka dan PERTAHANKAN AJARAN MEREKA dari virus2 dajal, maka ampunkan aku dan bukakanlah pintu ilmu utk ku"

14) Setiap kali dengar apa2 ilmu, beliau akan sentiasa bercakap dalam hati, "aku tak tahu, aku jahil, aku hina", bahkan selepas beliau faham pun, beliau akan tetap nafikan yang beliau paham. (Wallahi cara ini sgt berkesan untuk Allah buka lagi dan lagi kefahaman ttg sesuatu ilmu, dan pengalaman beliau , kalau beliau cakap "dah tahu" kepada ssuatu ilmu, kefahaman akan terhenti sampai situ je, beliau tak dapat faham lebih jauh lagi ttg sesuatu ayat quran atau hadis tu.)

15) Kalau orang puji beliau, beliau sangaaat takut dan istgfar, tapi kalau orang hina beliau atau cakap beliau bodoh, beliau saaaangat gembira, sebab tu cara tarbiah hati untuk tawadhuk dengan Allah, baru lah Allah bagi lagi banyak ilmu yang belum beliau ketahui.

16) Beliau tidak ambil ilmu dari kitab dan ulama semata2, tapi beliau ambil ilmu dari segalanya, dari perkataan budak kecik,dari haiwan, dari kata2 kawan, isteri, ke­lakuan mereka, perubaha­n awan, langit dan hujan, semua yang berlaku depan mata beliau, beliau yakin allah nak bagi mesej, lalu beliau akn termenung fikir dan doa mintak allah bagi faham, pastu Allah akan bagi macam2 ilham dan kadang2 ilham yang terlampau banyak ni beliau limpahkan dalam fb, kadang dalam diari, kadang kat isteri.

17) Kena tahu kedudukan ilmu, bila susun kitab, akan susun ikut tahap, contohnya­ kitab mantik saya letak paling bawah, diikuti ilmu nahu, ilmu fiqh, ilmu tauhid, tajwid, h­adis, dan al quran paling tinggi.

18) Beliau sentiasa dahulukan pendapat ulama lama yang lebih warak dan dekat dengan nabi, dan beliau akan belakangkan sebelakang mungkin pendapat2 baru dari ulama baru yang hidup dalam zaman dajal ni.

Wallahhualam. Saya cuma sampaikan. Kalau ada nak tambah, sila la tambah =)

--------------------------------------------------

Next semester, cuba belajar dgn ikhlas. (err..sem lepas pun cakap camni jugak.uhu). Maafkan saya, saya masih berusaha membaiki diri..tapi selalu terbabas. T^T

Doakan saya, doakan semua rakan-rakan yg lain. Moga kecemerlangan milik kita. InsyaAllah..aamiin.

eh, aku bukan perempuan.

p/s : maaf kalau entry ni macam ditulis oleh orang tak matang. memang tak matang pun. tapi makin jadi tak matang sebab tekanan final exam. harap dimaafkan. dan jgn kutuk. nanti aku sumpah jadi jawapan final exam.

Sunday, 16 December 2012

Dah bukan jodoh.

Assalammualaikum wbt.
(Entri ni macam tak berfaedah sgt. Kalau rasa nak buang masa, silakan baca.)

Hujung minggu baru-baru ini, my parents datang ke lembah Sintok tempat aku belajar. Baru tadi petang sebenarnya. Berpeluang jugak untuk jumpa umi abah terchenta sebelum final exam.

Dipendekkan cerita, waktu tengah sembang-sembang dengan umi..tetibe umi cakap something..

"Nurul dah kawin, 8hb hari tu.."

"Tahu..", aku balas ala-ala orang takde perasaan.

Memang dah lama tahu sebenarnya.

Nurul (bukan nama sebenar), haha (tetibe gelak sorang2). Nurul yg bukan nama sebenar tu sebenarnya bekas calon isteri pertama yg tak jadi. Hampir 5 tahun kami berkenalan. Kawan-kawan sekolah aku dulu semua dah kenal. Umi dan abah dua-dua dah berkenan nak jadikan dia sebagai menantu. Tapi hubungan kami putus sebelum kami diikat secara sah. Salah aku jugak yg kejam. Jahat gila aku nih. Kami berchenta jarak jauh. Jarang jumpa.

Eh, bukan nak cerita kisah aku dgn Nurul tu sebenarnya. Cumanya aku sedikit sebak bila umi cakap yg Nurul tu dah kawin. Kenapa eh? Padahal aku dah tahu lama yg dia nak kawin. Takdela sampai nak layan lagu-lagu melayu yg jiwang karat tak hengat tu. Jauh sekali nak terjun bangunan sebab frust.

Well, like i said earlier. Umi dgn abah dah berkenan sgt dengan Nurul tu. Bila umi tahu yg kami putus, bukan Nurul yg dituduh bersalah. Aku yg kena. Tak sempat nak cerita pun kenapa kami putus. sob sob.

Tapi kenape eh rase sebak?

Antara sebab yg aku tersedar, kalau boleh aku nak sangat tengok umi ngan abah seronok dgn apa yg aku buat. I mean, nak umi dgn abah suka la dengan pasangan yg aku pilih. Sebab umi dah sayang sangat kat Nurul yg bukan nama sebenar tu. Dan antara kriteria calon isteriku, dia mestilah sedap mata umi abah ku memandang. Eceh. So bila tak dapat nak bagi ape yg umi berkenan, jadi macam terkilan la pulak. Tapi soal ni bukan boleh ikut alasan tu. Sebab bukan umi yg nak menikah, aku yg nak menikah. What's the point if I marrying someone that I don't want?

I can't be with her anymore. Di antara kami dah banyak sangat masalah. Dia dah banyak sakit hati, aku pun dah banyak sakit hati. Sebab tu la aku cool je bila tahu Nurul tu dah nak kawin. Lagipula agak sukar bila nak bersama semula sebab masing-masing dah banyak terluka. I always said to my mom, "Dah tak boleh umi..nak buat macam mana.."

Aku ulang banyak kali dekat umi, dah bukan jodoh..tapi umi pulak balas, "yela..tak confirm lagi Nurul tu jadi dengan orang tu..". Adeh. Ye..ye..tunggu jela. And now, she's already married. Aku menang. hahah.

Sebenarnya, ape yg aku melalut ni? Motif? (-_-)

Dan kemudian, umi tanya soalan cepucemas..

"Dengan budak yg cakap hari tu macam mana?"

"Tak tahu la umi. Tunggu jela.."

...
menunggu jodoh yg tak kunjung tiba.hahah

Tuesday, 27 November 2012

Tuesday, 16 October 2012

Sempurna itu, jika kamu bersyukur.

Menjadi seorang manusia yg nampak sempurna di mata manusia lain itu memang mustahil. Lagi pula bukankah Allah melihat pada hati dan keimanan yg ada pada diri, bukan pada luaran kita. Dan Allah juga tidak melihat pada banyaknya harta yg kita punya, sebagaimana rupa kita, atau setinggi mana pangkat kita di dunia ini.

"Sesungguhnya Allah tidak melihat pada luaran kamu. Tetapi Allah melihat pada hati kamu." 
(HR. Muslim).

Namun hal yg terjadi kini, ramai manusia lebih mementingkan luaran dari dalaman. Kita ingin luaran yg sempurna, tetapi dalaman tidak dijaga. Kepada yg merasa luaran/rupa/wajahnya tidak sempurna, kenapa kalian berasa begitu?

“Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yg sebaik-baiknya.” [95:4]

Sempurna. Siapa yg sempurna? Tiada siapa yg sempurna, hanya Allah. Adakah kita mahu menjadi Tuhan? Kita hanyalah hamba, mana ada hamba yg sempurna. Oleh sebab itu, kesempurnaan itu tidak sesuai dimiliki oleh kita.


Di dunia ini sebenarnya tiada apa yg sempurna. Kesempurnaan itu milik Allah. Bukan sempurna yg harus kita cari, tapi mencari yg terbaik. Dunia tidak perlukan kesempurnaan, tetapi ia perlukan penjagaan sebaiknya. Penjagaan tanda penghargaan. Erti kata lain, bersyukur.

Kesempurnaan itu hanya akan dapat dirasai, jika kamu bersyukur.

Apa guna punya telinga, tapi tidak mendengar sebaiknya?
Apa guna punya mata, tetapi tidak melihat dan menghayati kebesaranNya?
Apa guna punya mulut, tetapi hanya berdiam tanpa menyuarakan kebaikan?
Apa gunanya akal yg pintar, jika tidak mahu berfikir dan memahami?

Tiada guna kita miliki semua itu jika kita tidak bersyukur kepada Allah atas nikmat-nikmat tersebut. Lantas, jika yg diberi tidak disyukuri, apa lagi yg kita mahu?

Allah tak beri apa yg kita mahu, tapi Dia beri apa yg kita perlu. Kita tidak akan pernah sempurna, kerana kesempurnaan itu milik Dia. Dan kita adalah sebaik-baik ciptaan.

Wallahhu'alam.

P/s : sape tak faham, angkat kaki.

Thursday, 11 October 2012

Terkilan

Azan maghrib berkumandang. Aku kat bilik air lagi. Salah aku sebab lambat mandi. Aku pun persiapkan diri secepat mungkin. Aku nak berjemaah di masjid. Tapi masjid agak jauh dari kolej, dan aku dah lambat.

Aku keluar bilik dengan harapan ada motor kawan-kawan yg dapat aku pinjam. Memang dah rutin aku pinjam meminjam motorsikal kawan untuk pergi masjid. Kadang-kadang aku segan jugak sebab asyik meminjam motor orang. Tapi sebab teringat tuntutan untuk menyahut seruan azan, aku tebalkan muka. Dari bilik ke bilik, aku cari kawan yg ada motor. Aku tengok jam, aku takut tak sempat berjemaah.

"Assalammualaikum. Zeck ada? Motor ada tak?"

"Takde la. Zeck keluar."

"Oh, takpe2."

Aku pun pergi ke bilik kawanku yg lain. Namun hampa. Yang lain juga tiada di bilik. Aku lihat jam. Dah 20 minit sejak azan selesai. Aku taktau nak pinjam moto sape, aku termenung, aku terkilan..

Terkilan. 

Aku terkilan sebab "tak dipilih". 

Aku tak dipilih untuk berjemaah di rumah Allah kali ini. 

Sedih.

Aku pulang ke bilik dengan hampa. Aku lihat surau. Takde orang. Aku pun solat di bilik. Solat sorang-sorang.

Terkilan. Salah aku sendiri. Lambat siap nak pergi jumpa Pencipta. Aku malu dengan Dia sebab aku tak kuat nak berjalan kaki pergi ke masjid. Aku sedih sebab tak dapat pergi masjid. Rasa nak menangis.

Allah tak izin aku datang rumah Dia ke malam ni? Aku tahu aku ada buat dosa hari ni.. Sebab tu ke asbab aku tak dijemput ke rumah Dia? Aku dah mula fikir bukan2. Aku mengalirkan air mata. Aku minta ampun. Aku istighfar banyak2.

Aku cemburu. Aku cemburu dengan orang yg ada kenderaan. Mudah bagi mereka nak pergi beribadah di masjid. Tapi aku geram. Geram dengan orang yg ada kenderaan, tapi liat pergi ke masjid.

Paling geram, bila dah tahu tuntutan ke masjid, tapi menjawab "MALAS" bila diajak. Sangat terkilan.

Tapi sebab hal ni, satu hari aku bad mood. Aku kalah dengan ujian sekecil ni. Padahal sebab tak dapat gi masjid je pun kan?

If she read this, definitely she will said "rilek ah. tak bergaya langsung sedih2 camni"

Pasni kena siap awal2, jalan kaki je pasni. Nak seribu daya, taknak byk alasan pulak kan.

Sekian.

Saturday, 22 September 2012

ke 2# tahun.

Assalammualaikum WBT.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang.

Segala Puji bagi Allah, Tuhan Sekelian Alam.

Alhamdulillah. Tarikh keramat 21 September datang lagi dalam hidupku. Syukur, masih diberi kesempatan berada di muka bumi Allah ini. Sungguh, nikmat dariNya tak mampu ku hitung. Terima kasih Allah.

Genap umurku yg ke 2# tahun. Dah tua dah rasanya. Tapi takde la tua sangat, kan? =)

Malam sebelum 21 September 2012, bersamaan malam Jumaat. Malam yg penuh barakah. Hari jadiku tahun ini jatuh pada hari Jumaat. Aku mulakan malam itu dengan solat Magrib berjemaah, kemudian bacaan Yasin secara berjemaah. Syukur sangat2 kerana diberi kesempatan sebegini.

Namun hatiku tidaklah segembira mana. Entah kenapa, setiap kali tiba ulang tahun kelahiranku, aku akan menjadi seorang yg tak ceria seperti selalu. Bad mood. Tak banyak cakap. Masam muka. Kurang senyum.

Aku renung sejenak. Semakin bertambah usia, semakin singkat usia yg tinggal. Adakah aku bersedia untuk menghadap Pencipta ku nanti? Bersediakah aku bertemu dengan Rasulullah? Bersediakah aku? Belum lagi rasanya. Selepas bacaan Yasin dan tazkirah ringkas dari sahabatku, kami solat Isyak berjemaah.

Teringat nasib seorang pelajar yg baru kehilangan ayah awal pagi 20 September. Dari Allah kita datang, dan kepadaNya kita kembali. Patutnya malam ni kami adakan tahlil, tapi entah kenapa bacaan tahlil tidak diadakan.

Mengenangkan nasib sendiri. Bila aku "pergi" nanti, adakah insan yg akan mengadakan majlis tahlil untuk ku? Adakah insan yg akan mendoakan aku? Adakah insan yg akan membaca Al-Fatihah untuk aku? Adakah yg akan menziarahi kuburku? Aku tak tahu.

Muhasabah diri. Apakah yg telah aku lakukan selama ini? Adakah aku telah menggunakan setiap detik usia ku dengan sebaiknya? Aku sedar sendiri, aku dah banyak sia-siakan masa yg diberi, aku dah banyak menzalimi diri sendiri. Sempatkah aku kembali? Aku termenung. 

Akhir-akhir ini, banyak ujian yg datang menguji diriku. Aku terkadang bagai "mayat hidup". Terbaring kaku mengenang nasib diri yg tak dibela. Aku susah tidur, hati resah gelisah. Keliru.

Terkadang aku mempersoalkan takdir yg menimpa diri. Seolah tidak dapat menerima hakikat. Aku persoalkan, "Kenapa begini nasibku?", "Kenapa Allah tak beri aku bahagia?", "Apa lagi yg Engkau nak uji aku?"..aku lemah ya Allah. Astaghfirullah..T-T

Tiap masa aku berdoa agar Allah beri aku kekuatan, ketenangan, dan kebahagiaan. Aku yakin Dia tahu yg terbaik buat diriku. Aku hanya mampu berserah dan berdoa. Walau aku tersenyum, ketawa dan ceria bila bersama orang ramai, tapi hakikatnya hati ku kosong. Aku paksa diri untuk tersenyum gembira.

Bila tiba hari lahirku, aku berharap akan ada sesuatu yg dapat "mengubah" segalanya, tapi ia tak seperti yg diharapkan. Keadaannya masih sama. Mungkin belum masanya. Namun aku yakin Dia sudah rancang yg terbaik buat ku dan kehidupanku. Aku hanya mampu berdoa mudah-mudahan Dia beri yg terbaik. InsyaAllah. Tiada apa yg mustahil bagiNya.

Macam biasa, aku tak boleh nak jadi serius lama-lama. Apa aku melalut kat atas ni? Adeh.

Takpela. Perasaan manusia kan. Aku pun bukan tetap sangat emosi ni. Kejap ok, kejap tak. Macam cuaca yg berubah-ubah. Tula aku. Kadang-kadang aku pun tak paham dengan diri sendiri. Bak kata "orang" itu, kagum la sape yg dapat bertahan dengan aku nih. =_="

Alhamdulillah, aku terima banyak ucapan selamat hari lahir di Facebook, henpon. Penat nak membalas setiap ucapan. Terharu jugak la sebab aku jarang gile kot nak wish besday kat orang lain. Tapi bila tiba hari jadi aku, masyaAllah. Terharu sekejap. Ada ucapan ringkas, ada yg panjang lebar, dan anugerah mesej ucapan hari jadi yg paling panjang lebar jatuh kepada sahabatku, Ramzi :P Apepun, terima kasih banyak-banyak atas ucapan dan doa dari semua yg mendoakan aku. Aku "amin"kan aje.heh.

Tak kurang jugak yg doakan aku cepat kawin la..ape la. Mudah-mudahan aku jumpa calon yg terbaik buat diriku, keluargaku dan agamaku. InsyaAllah. Masih menanti. Ecewah.

Terima kasih yg tak terhingga juga kepada adik-beradikku, Kak Ayu, Emi dan Nadia sebab menyambut besday ku bersama. Kak Ayu masak, beli kek, Emi jadi drebar, dan Nadia bagi hadiah. Eh. Aiman pun ade. Si kecil tu la yg nyanyi hepi besday berulang-ulang kali.heh. Sungguh, keluarga adalah aset yg tak ternilai. Umie, abah dan adik-beradik yg lain jugak wish besday dari jauh. =)


Apepun ceritanya, aku cuma berharap hari-hari yg mendatang akan lebih baik dari sebelumnya. Nasihat buat diri..Jangan hanya pandang ke hadapan, pandang juga ke belakang, supaya kita tak ulang kembali kesilapan sebelum ini, dan apa juga yg telah berlalu, sama-sama kita jadikan pengajaran untuk masa hadapan yg lebih baik. InsyaAllah =)

Hidup tidak selalu jadi seperti yg diharapkan. Kita hanya mampu merancang, tetapi yg menentukan hanyalah Dia. Yang penting sebagai umat akhir zaman, kita mestilah berusaha menjadikan dunia ini sebagai tempat persinggahan yg lebih baik pada masa yg akan datang. Gunakan segala kesempatan, peluang dan ruang yg ada. Dunia hanya sementara, akhirat jugalah yg kekal selamanya.

"Barangsiapa yg tak menyumbang apa-apa kebaikan kepada dunia, dia hanyalah lebihan kepada dunia", Mustafa Sadiq al-Rafi'il.

"jom guna sungguh2 masa muda yg ada sebaiknya. takdela tergagap nak jawab bila Dia tanye nanti. (^o^)V" - Pesanan ringkas dari penaja, a.k.a si ketot berketumbuhan di dagu.

Moga tercapai cita-cita dan impianku, dunia dan akhirat. InsyaAllah. =)


Hepi besday to me!!

Hadiah pertama =)

Tuesday, 11 September 2012

Jangan Izinkan Aku Jatuh Cinta jika..

Ya Allah,
Andai masanya belum tiba,
Jangan izinkan aku untuk jatuh cinta,
Aku memohon agar Kau tunjukkan jalan,
Agar Kau tunjukkan aku tuntutan yang perlu aku lakukan,
Jauhkanlah aku daripada kemaksiatan,
Jauhkanlah aku daripada perkara yang tidak dapat memberi manfaat,
Dan jauhkan aku daripada perkara yang Engkau murkai,
Agar aku dapat menjaga diri.

Ya Allah,
Jika aku jatuh cinta,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
Jadikanlah aku yang mencintainya kerana agama yang ada padanya,
Jika dia hilangkan agama yang ada dalam dirinya,
Maka hilanglah cintaku padanya,
Sesungguhnya, cinta yang suci itu tidak buta.

Ya Allah,
Dan jika dia mencintai aku,
Biarkanlah dia mencintai aku kerana agama itu juga,
Asalkan dia tidak lebihkan cinta kepadaku melebihi cinta kepadaMu,
Supaya cinta itu bersemi di lembayung keredhaan-Mu,
Kerna dari situ lahirlah rahmah dan mawaddah dalam rumah tangga.

Ya Allah,
Jika ini bukan masanya,
Jika ini belum saatnya,
Dan jika Kau tahu kami belum bersedia,
Selamatkan kami,
Jarakkan kami,
Pisahkan kami,
Agar kami jauh dari khilaf yang merosak izzah dan iffah,
Agar kami tak mengundang murka-MU,
Agar kami dapat lebih menjaga hati,
Agar hati menjadi yang diredhai ilahi.

Ya Allah,
Andai dia bukan untuk ku,
Andai dia bukan jodohku,
Maka berilah ganti yang lebih baik buatnya,
Berikanlah dia insan yang benar benar terbaik buat kehidupannya,
Insan yang benar-benar mampu memimpinnya ke syurga-Mu,
Dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku,
Agar aku kukuh dalam mencari cinta-Mu.

Amin..


Friday, 17 August 2012

Pemergian di Bulan Ramadhan.


Aidilfitri bakal menjelang. Salah seorang anak perantauan, saudara kita bersiap-siap hendak pulang ke kampung. Dengan memikul 2 beg bersama, dengan menaiki motorsikal, saudara kita dengan gembira menuju ke kampung halaman tercinta. Wajah ibu bapa tersenyum ceria menanti kepulangan anak tersayang. Terbayang suasana ceria di hari raya kali ini. Baju raya dah dibeli, mungkin pulang bersama sedikit duit yg disimpan untuk diberikan kepada adik-adik sebagai duit raya. 3 hari lagi, Syawal bakal menjelang. Girangnya hati..setelah sekian lama merantau di tempat orang, akhirnya si anak menuju pulang. Walaupun dengan hanya bermotosikal.

Saudara kita yg lain di kampung pula, tak sabar menuju ke bandar untuk membeli keperluan di hari raya. Baju raya mungkin belum dibeli kerana gaji belum masuk. Bila gaji masuk, dengan segera terus menuju ke bandar. Tak sabar mungkin. Mungkin kerana takut stok habis, mungkin takut jalan sesak. Mungkin. Maka dengan pantasnya memecut kereta ke bandar. Lorong motosikal pun diredah kerana mahu memotong kenderaan dihadapan. Sifat manusia bila memandu, memang tak boleh dikawal.

Setelah 2 jam perjalanan menunggang motorsikal dari bandar, saudara kita itu makin gembira. Tak terbayang rasanya suasana di rumah. Teringat adik-adik kecil berlari ke arah si abang yang sudah lama tak berjumpa. Tak sabar rasanya nak melihat wajah-wajah ahli keluarga tercinta.

Tiba-tiba..tanpa diduga. Hentaman kuat kedengaran. Si penunggang motorsikal terpelanting. Bunyi deruman enjin motorsikalnya terhenti. Dunia yg bising tadi, tiba-tiba senyap sepi. Allah..Si penunggang itu terbaring kaku, tak mampu berdiri, tak mampu berkata-kata..sungguh Allah lebih menyayangi. Saudara kita tadi tak mampu berbuat apa-apa, selain melihat malaikat maut datang menjemput dirinya..

Innalillahhi wa innailaihi rajiun.

Maka, apa yg dibawa bersamanya untuk mengadap Penciptanya? :’(

Dunia ini hanya sementara. Akhirat juga lah yg kekal selamanya. Baju raya yg tak kesampaian dipakai. Duit raya yg tak sempat diberi. Kuih raya yg tak sempat dijamah. Allah..sungguh kehilangan di hari lebaran itu sangat berat. Bayangkan betapa hancurnya hati keluarga si arwah. Tiada lagi kelibat si arwah di Aidilfitri yg mendatang. Tiada lagi suaranya dapat didengar. Semoga ahli keluarga arwah tabah, dan marilah kita sama-sama mendoakan semoga roh arwah ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. InsyaAllah. Al-fatihah.

P/s : Sebenarnya, saya sendiri menyaksikan kemalangan maut yg menimpa seorang penunggang motorsikal, petang tadi. Sebak rasanya melihat beg-beg pakaian di jalan raya, dan si penunggang terbaring kaku dengan wajahnya ditutup dengan kain. Ya Allah..semoga Engkau merahmati si arwah dan ahli keluarganya. Amin ya rabb..:’(


Monday, 13 August 2012

Ku Serahkan Cinta - In-Team

Ku serah segala ketentuan 
Biarlah masa yang berbicara 
Dipangku wajah yang layu 
Dan aku telah jemu 

Aku tidak mahu berpaling 
Pada yang mengganggu dan menggugat 
Sapanya meletihkan diri 
Hadirnya mengundang penat 

Akan ku serah cinta ini 
Bukan lagi pada manusia 
Kerana cinta martabat itu 
Bersalut segunung kepalsuan 
Dan kepuraan 

Aku semakin tidak peduli 
Apa yang mungkin akan terjadi 
Kerana gerak dan tindakanku 
Mahu bebas dari masalah 

Ku serahkan cinta ini 
Hanya padaMu, oh Tuhan 

Akan ku serah cinta ini 
Bukan lagi pada manusia 
Kerana cinta martabat itu 
Bersalut segunung kepalsuan 
Dan kepuraan 

Aku adalah aku sekarang 
Biar terbuang tetap berjuang 
Akan ku serahkan jiwa ini 
Sepenuh hati dengan keikhlasan 
Aku adalah aku yang sekarang 
Ku serahkan cinta ini ..


Lagu : Manis Helma (Hijjaz Records)
Lirik : Pahrol Md. Juoi (Genta Rasa Publishing)
Penyusun Muzik : Belle
Penerbit : Isman Isam
Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd.



p/s : =)

Friday, 3 August 2012

Adab Bermusafir Mengikut Sunnah Rasulullah SAW

Assalammualaikum Warahmatullahhi Wa Barakatuh Wa Maghfiratuh Wa Ridwanuh!

Lama gilak tak menghupdate blog. Takde feel nak menulis sejak dua tiga bulan nih. Nape tah, walhal banyak bende nak cakap. Bese la manusia, kejap semangat nak menulis, kejap tak semangat. Memang tak istiqamah langsung =="

Ramadhan kali ni banyak betul dugaan yg menimpa. Awal Ramadhan disambut dengan batuk yg melampau. Sakit tekak menahan batuk, and then demam, pening, sakit badan, and paling latest muntah-muntah. Bab muntah tu taktau kenape. Dugaan oh dugaan.

Alhamdulillah, banyak dugaan pun, puasa masih penuh walaupun ade hari yg umi suruh bukak puasa sebab terus muntah lepas sahur, tapi tetap puasa sebab muntah sebelum masuk Subuh. Masih diberi kekuatan untuk berpuasa, alhamdulillah.

Dan kemudian ujian datang menyerang. Yang ni ujian yg sangat menguji. Sampai sekarang masih sakit dengan ujian tu, but i'm recovering. InsyaAllah.

Pagi Jumaat nanti saya dan sahabat sejati bakal meninggalkan mukim Hutan Melintang ni buat sekian waktu, insyaAllah bakal dimasukkan dalam diari blog ini jika berkesempatan =)

Sebelum bermusafir, just nak berkongsi sedikit ilmu tentang sunnah Rasulullah ketika bermusafir. Thanks to TV Al-Hijrah, banyak menayang dan menerangkan tentang sunnah Rasul kepada penonton.

Jadi, sebagai perkongsian mengenai adab bermusafir mengikut sunnah. Buat manfaat kita bersama insyaAllah.


1. Niat. Niat mestilah baik, bukan untuk berbuat maksiat atau kemungkaran. Perjalanan mestilah dengan tujuan, bukan main keluar je tanpa memikirkan tujuan dan aktiviti yg ingin dicapai.

Abu Hurairah r.a meriwayatkan:

Seorang lelaki berkata (kepada Rasulullah), wahai Rasulullah, saya akan memulai perjalanan (musafir), jadi berikanlah nasihat kepada saya. Nabi berkata: hendaklah engkau bertakwa kepada Allah dan bertakbir setiap kali melewati (melalui) tempat yang tinggi. Selepas lelaki itu pergi, Nabi s.a.w berdoa, “Ya Allah, dekatkanlah jarak perjalanannya dan mudahkan perjalanannya.” 
(Hadis diriwayatkan oleh Tirmidzi)

2. Dirikan solat sunat dua rakaat sebelum keluar rumah. Moga Allah permudahkan segala urusan.

“Tidaklah seseorang meninggalkan sesuatu bagi keluarganya yang lebih baik dari 2 rakaat yang dilakukan di sisi mereka ketika berniat untuk bermusafir”
(Hadis diriwayatkan oleh Tabrani)

3. Memulakan musafir selain dari hari Jumaat supaya tidak terlepas Solat Jumaat. Tapi saya dah terancang hari Jumaat plak. Patutnya hari Khamis, tapi tak jadi.uhu.

“Rasulullah SAW berangkat ke Perang Tabuk pada Khamis. Rasulullah menyukai memulai perjalanannya pada Khamis.”
(Hadis diriwayatkan oleh Bukhari)

4. Membawa beg kecil yg berisi keperluan diri. Macam Rasulullah sendiri membawa beg kecil berisi kayu sugi, celak, sikat, minyak wangi, cermin dan ape tah lagi, tak ingat.

5. Meminta izin dan mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga.

"Apabila seseorang dari kamu akan bermusafir , hendaklah meminta izin kepada saudara-saudaranya, sebab sesungguhnya Allah S.W.T menjadikan kebaikan pada doa mereka."
(Diambil dari kitab al-Azkar Imam Nawawi)

6. Memulakan perjalanan pada waktu malam. Berjalan di waktu malam dapat menjimatkan masa atau memendekkan masa perjalanan kerana malam lebih tenang. Kalau siangkan banyak kenderaan. Dan moga kita dijaga Allah.

“Berjalanlah pada waktu malam kerana bumi dijadikan lebih pendek pada waktu malam.”
(Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud)

7. Bermusafir dengan berteman. Kalau lebih dari 3 orang, sunat melantik ketua bagi perjalanan tersebut.

“Jika manusia mengetahui bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku ketahui, tentu mereka enggan bermusafir sendirian.”
 (Hadis diriwayatkan oleh Bukhari)

8. Membaca doa sebelum bermusafir, doa naik kenderaan dan doa ketika memasuki suatu kawasan atau tempat orang.

9. Bertakbir bila melalui tempat tinggi dan bertasbih ketika menuruni tempat tinggi. Macam naik kapal terbang pun macam tu jugak.

Dari Jabir r.a. dia berkata: “Apabila kami naik kami bertakbir, dan apabila turun kami bertasbih”
(Hadis diriwayatkan oleh Bukhari)

10. Bernyanyi/Berzikir/Berzanji dsb sebagai hiburan ketika dalam perjalanan supaya tidak tension. Rasulullah suka perjalanan yg menenangkan.

11. Sujud syukur bila tiba di destinasi.

12. Membeli buah tangan untuk dibawa pulang. Kebanyakan dari kita selalu membeli buah tangan untuk dibawa pulang, tapi sayangnya kita lakukan tanpa mengetahui bahawa ia sebahagian dari sunnah Rasul.

13. Meminta orang bermusafir mendoakan kita since doa orang yg bermusafir lebih mustajab.

‎"Tiga doa yg sangat mustajab; doa orang yg puasa, doa orang yg dizalimi dan doa orang yg musafir." 
(Hadis riwayat Bukhari, Ahmad dan Tirmidzi.)

Dari Umar Bin Khattab r.a dia berkata : aku meminta izin kepada Nabi S.A.W untuk melaksanakan ibadah umrah dan baginda mengizinkanku serta bersabda:

“Jangan engkau lupakan kami dalam doamu, wahai saudaraku”.
(Hadis diriwayatkan oleh Tirmidzi)

Bayangkan, Rasulullah pun minta orang bermusafir mendoakannya.

-------------------------------------------------

Aa..itu je kot. Kalau salah tolong betulkan ye. Semua ni berdasarkan hadis yg sahih (cuma ada yg tak dinyatakan.uhu). Jadi, setiap perbuatan kita ketika bermusafir, kena niatkan setiap satu yg kita buat kerana ingin mengikut sunnah Nabi. InsyaAllah ada ganjaran di sisi Allah. Rugi kalau kita lakukan sesuatu itu tanpa mengetahui sesuatu itu merupakan sunnah.

“Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.” - al-Hadis.

Wallahhualam. Selamat bermusafir buat diriku ini.heh.


Tuesday, 29 May 2012

5 beranak masuk bilik

Cuaca cerah dan enak sekali di pagi Selasa ni. Jam menunjukkan pukul 10.11 pagi. Suasana hening, nyaman dan sangat menenangkan. Blok C tempat aku menghuni masih sunyi, hanya kadang-kadang orang melintasi bilik. Pintu bilik ku tak tertutup, memang sengaja aku buka seluasnya bagi membenarkan udara segar menyinggah ruang bilik. Dan aku kusyuk membaca novel yg aku jumpa, walaupun tak tahu siapa punya.

Langit indah, meski cahaya matahari menyucuk mata ku, udara pagi yg sangat mendamaikan hati, dengan alunan muzik Menanti Cinta nyanyian Krisdayanti, aku mengambil segenap ruang utk mencari ketenangan sebelum mengulangkaji pelajaran, sambil membaca novel dan terkadang melihat notification di Facebook dari katilku.

Aku sendirian dalam bilik, terbaring sepi. Kawan bilikku pulang ke kampung halamannya di Kelantan. Sudah 2 hari aku bermalam sendiri, cuma malam tadi sahabatku dari kolej lain datang menemani. Selepas subuh jemaah bersama beliau, dia pulang semula ke kolej yg terletak sekitar 2km dari kolej ku.

Namun, pandangan aku terusik seketika dengan kehadiran sesuatu dalam bilikku.

Kucing. Ya, seekor kucing masuk ke dalam bilikku. Namun aku hanya buat tak endah kerana aku sudah biasa kucing masuk dalam bilikku utk bermain. Kucing memang sudah menjadi kegemaranku. Tapi kini aku sibuk melayani novel di tanganku.

Kemudian, dengan tidak semena-mena..aku terdengar suara indah bermain di telingaku. Lalu mencuri perhatian ku terhadap novel yg dari tadi aku tak lepaskan dari tangan ini. Aku mencari..

"meow..meow.."

Ok2, versi penulisan blog gaya novel berhenti disini. Lah, anak kucing?

Aku pun ape lagi, terus mencari. Mane plak datangnye anak kucing ni? Aku tengok mak kucing tu bawak seko-seko masuk bilik. Bertuah punye kucing, ape ko ingat ni rumah baru ko lepas bergaduh dengan suami?

Aku tengok bawah almari besi aku, aku kira-kira ade 4 ekor anak kucing dalam tu. Adeh. Comel plak seko-seko. Tapi warne sepesen je. Ade la seko tu warne hitam..yang lain warne kelabu belang-belang.

Seko-seko anak kucing tu aku tarik keluar dari almari. Bukan ape, kang kalau diorang buang najis dalam tu, tak ke harum semerbak bilik aku nanti? Tapi mak dia mengganggu urusan ku, dan dengan selamba badak beliau menayangkan puting susunye lalu menyusukan anak-anak beliau. Aku pun tak jadi nak kacau. Aku tak dapat menahan dari mengatakan, "Kiutnye.." (-_-")


Tapi perkara seperti itu tidak dapat dibenarkan. Aku harus kuatkan diri. Kendian aku tarik beg aku, tempat diorang landing kat bawah almari besi tu. Tapi anak-anak kucing tu still menyusu. Sekali lagi.. "Kiutnye.." (-_-*)

Lepas tu aku ambil kotak kasut aku, aku letak paper dan aku masukkan seko-seko dalam tu. Sekali mak diorang aku sumbat dalam tu. Ini hasilnya :


Sekarang aku mencari individu yg sanggup bertanggungjawab membela nasib ibu tunggal seperti beliau. Kalau berminat, silalah hubungi saya, atau ibu tunggal ini.

Semah binti Semak Samun
(Kampung Kucing Tersepit)

Sekian.

Friday, 25 May 2012

Peminta Sedekah. Nak bagi ke tak?

Situasi ni berlaku waktu aku dan sahabatku, Ramzi hendak solat di masjid sekitar Johor. Siap parking, kami keluar kereta dan terus berjalan menuju ke masjid. Tapi aku patah balik ke kereta sebab nak ambik kain pelikat dalam kereta, aku pakai jeans je waktu tu. 

Aku tengok ade seorang brader datang mendekati aku dan Ramzi. Brader tu pakai baju masuk dalam, seluar jeans dan berkopiah.

"Assalammualaikum bang..", brader tu bagi salam.

"Waalaikummussalam..kenape bang?", aku tanye beliau.

"Bang, maaf ganggu abang kejap. Saya nak minta tolong..saya baru keluar dari jel. Sekarang saya nak balik kampung..tapi saya tak cukup duit bang. Nak RM3.00 je."

Brader tu nak mintak sedekah rupanya. Aku ingatkan kenapa. Dah banyak kali sebenarnya aku jumpa orang mintak duit macam ni. Selalu dekat stesen bas, malam tadi dekat stesen minyak, dan sekarang dekat masjid pula. Dalam hati, "Pandai betul nak cari duit kat tempat-tempat macam ni."

Aku renung tajam brader tu. Dia tunduk-tunduk mengelak dari melihat mata aku. Ramzi cakap tu tanda orang menipu. Aku pun bersuara kat brader tu.

"Bang, saya bukan ape. Dah banyak kali dah orang macam abang ni saya jumpa. Saya tak tahu la abang ni menipu ke ape, tapi abang nak balik mana?"

"Saya tak tipu bang..saya pun malu nak mintak duit orang ni. Takkan la saya nak tipu dekat depan rumah Allah ni bang. Saya dah insaf..malu dengan orang. Saya taknak mencuri dah. Duit haram tu bang..", brader tu membalas. tapi still tak tengok muke aku. Garang sangat ke muke aku ni? (-_-")

Aku tak percaya pun. Tapi aku cube bersangka baik. Takut betul-betul dia dalam musibah.

"Abang ni nak balik mane? Tambang berape ringgit?", aku tanye lagi.

"Saya nak balik kampung ni...tambang dalam RM3.50.."

Aku pun keluarkan dompet. Tapi sebelum aku bagi dekat brader tu, aku cakap macam ni.

"Hm..sebab kita ni sesama Islam, saya bagi. Saya bagi ni, terpulang la dekat abang nak buat ape. Saya tak tahu abang cakap betul ke tak, tu antara abang dengan Allah. Kalau abang tipu pun, terpulang la. Tanggungjawab saya lepas sampai sini je.", aku pun hulurkan duit.

"Nah, duit lebih abang simpan."

"Alhamdulillah..syukur. Terima kasih banyak-banyak bang. Allah je yang dapat balas. Terima kasih..alhamdulillah..", abang tu salam aku dengan Ramzi tanda terima kasih. Lepas tu aku ulang peringatan yg sama dekat dia.

Brader tu pun blah.

Ramzi : "Kenape ko bagi?"
Aku : "Saje."
Ramzi : "Baik beno.."
Aku : "Well.."

Berlagak plak aku. Takdelah. Ade sebab aku buat macam tu. Bukan aku tak penah kene dengan orang-orang macam tu. Selalu aku tak penah bagi pun. Tapi kali ni aku bagi. Sebab aku terfikir sesuatu.

Kenapa aku bagi?

Bagi aku, orang tu mungkin cakap betul, mungkin menipu. Tapi apepun situasinya, kalau betul-betul dia tengah sulit, kesian dekat dia. Biarlah kalau menipu pun, tu antara dia dengan Allah. Yang penting, tanggungjawab aku dah lepas. Sebab tu aku cakap macam tu kat brader tu tadi.

Motif? Bukan nak tunjuk baik. Tapi sekadar peringatan bersama. 

Kita mungkin pernah didatangi orang seperti tu, meminta wang dengan alasan yg sama. Pernah tak kita bagi? Mungkin dia betul-betul perlukan duit. Sape tahu..? Persoalannya, ape tanggungjawab kita?

Mungkin suatu hari nanti kita di tempat dia. Minta wang ke sane sini. Terdesak. Mungkin. Sape tahu kalau musibah nak datang, kan? Namun bukan aku mengharapkan balasan. Tapi memikirkan tanggungjawab sesama manusia, sesama muslim. Nabi pun ajar kita untuk bersangka baik. Bagi jela setakat yg kita mampu, niatkan sedekah kerana Allah. Kita tak rugi apepun. Rezeki itu bukan kita yg punya walaupun ada dalam poket sendiri. Mungkin duit itu untuk diberi kepada orang lain. InsyaAllah kita punya rezeki kita sendiri. Nabi kita sendiri bersifat pemurah. 

Namun, kalau rasa tak mahu ditipu atau diperbodohkan. Boleh ikut cara-cara di bawah.

1. Ikut orang tu pergi beli tiket @ apa-apa yg dia kata nak beli waktu minta duit dengan kita tu.

2. Beli sendiri keperluan orang tu kalau kita mampu.

3. Tanya dia soalan yg sama banyak kali, sampai dia fedup atau beri jawapan yg sama berulang kali.

4. Tanya dia selengkap dan sedalam boleh tentang dia.

5. Waktu bagi duit tu, ikut cara aku cakap dekat brader tu.

Lepas bagi tu, tawakal jela. Ikhlaskan diri seboleh mungkin. Doa pada Allah, andai benar dia dalam kesulitan, moga Allah bantu dia. Andai dia menipu, doakan moga dia diberi hidayah hasil dari duit kita tu. Hukuman dan balasan itu Allah yg tetapkan. Mudah-mudahan doa orang teraniaya menjadi doa yg mustajab. InsyaAllah.

Amalkan memberi sedekah. Sesungguhnya sedekah itu amalan yg sangat digalakkan.

"Sedekah yg paling baik adalah sedekah yg diberi oleh seseorang yg punya sedikit."


p/s : entry ini sekadar perkongsian. tak bermaksud nak riak ke ape. nauzubillah. =_=

Thursday, 24 May 2012

Melarikan diri.

Assalammualaikum wbt.

Semester ni tidak sesibuk seperti biasa. Sebab lagi sibuk dengan macam-macam hal. Adeh. Sebab dah tak mampu nak terima kesibukan yg melanda, aku pun kemas beg, beli tiket, aku lari dari universiti.

(konon-konon nak pergi tenangkan diri.lalala~)

Waktu aku kemas beg, member-member aku tanye.

"Weh, ko nak pegi mane?"

"Ade la..nanti aku fikir nak pegi mane." lalu aku mengemas beg. dengan muke seposen dan tak bersalah, aku siap-siap dan terus keluar bilik.

Member-member aku yg ade kat bilik aku waktu tu ingat aku main-main. Tapi aku dah siap kemas beg pun.uhu.

Destinasi? Konon-konon nak rahsia, last-last tak tahu la camne ade orang boleh tahu. (-_-")

...

Aku telepon sahabat baik aku. Aku cakap aku nak datang tempat dia. Dia pun takde hal hujung minggu tu. Nasib la kan. Kalau tak merempat sorang-sorang.

Perjalanan memakan masa separuh hari, akhirnya sampai jugak. Sakit pinggang duduk lame-lame dalam bas.

Sementara menunggu sahabat aku tu ambik, aku telepon kekasih gelap aku yg tak berape nak jadi kekasih gelap dulu. Aha. Sekarang dia dah kawin dan tengah mengandung 7 bulan dah pun. Sob sob. Saje je telepon tanye khabar. Pastu aku dengan selambenye baring dekat atas kerusi tu, dan aku tertido kat bus stand tu. Takpela, takde orang kenal pun. Buat selambe sudah. :P

Finally, sahabat aku tu pun datang. Sape lagi kalau bukan Ramzi. heh.

Aku menginap di UTM. Nasib la Ramzi tu pun memang duduk bilik sengsorang. Tak la rase segan sangat. Aku pun taktau la ape dalam kepala otak ni yg buat aku buang tebiat camni. Sampai-sampai je aku terus tido satu hari sampai solat Jumaat pun tak pegi. Musafir kan.uhu.

Malam tu Ramzi bawak aku pegi makan dekat Hutan Bandar. Kalau kat Kedah ni ade Hutan Kampung. Utara dengan selatan ni kontra kot. Saje nak manje-manje letak nama camtu.

Dan kami makan disini.


Lepas perut nak meletup gara-gara tamak binti haloba, kami pun blah. Pusing-pusing, last-last berhenti kat Danga Bay. Aku dah pernah datang tempat ni dua tahun lepas. Tapi saje je nak menggamit nostalgia dulu. Ecewah.

Esoknye kami pergi ke Pasir Gudang. Jumpa seorang lagi sahabat perjuangan waktu kat Poli dulu. Saje nak manje2. Dia ajak tido rumah dia. On the way pegi sane, aku dengan Ramzi singgah dekat Desaru. Nak pegi Tanjung Balau dengan Batu Layar, tapi aku taknak. Nanti aku sedih. uhu.


Time lepak-lepak dekat sane. Aku ternampak sesuatu. Aku pun tak pasti ape yg aku nampak tu sebab aku rabun jauh. Dalam hati, "Eh, dia ke tu??", sape dia tu? Seseorang dari masa silam aku. Ehem-ehem. Macam nak gugur jap jantung ni. Tapi aku pun tak pasti betul ke dia. Waktu tu Ramzi takde, dia pegi solat Asar, dan aku dah jamak tadi. Untuk dapatkan kepastian, aku pun menghampiri orang tu. Dengan jantung berdegup laju, aku menghampiri.

Jeng-jeng. Fuh, bukan. Aku tersalah orang. haha. (=_=")

Dah lebih dua tahun aku tak jumpe seseorang tu. Tetibe rase down bile teringat balik. Kenape dekat sini aku boleh teringat kat dia.? Adeh.

Lepas tu Ramzi datang, dan kitorang pun terus berangkat ke Pasir Gudang. Ingat nak singgah Bukit Waha, tapi tak jadi.uhu.

Malam tu aku, Ramzi dan seorang lagi, Nazmi berjalan-jalan dan lepak-lepak. Al-maklum la, dah lame tak jumpa si Nazmi ni. Baik betul bawak aku jalan-jalan ngan belanje makan. Macam nak peluk-peluk je lepas geram. Tapi nanti orang kata gay plak.


Ape tah name tempat kat atas ni. Yang aku tahu, sebelah kami tu Selat Tebrau. Selat yg memisahkan Semenanjung Malaysia dengan Singapura. Kat sini banyak orang Singapore datang, so pemandangan agak seksi untuk budak-budak bawah umur.

Lepas makan, kami jalan-jalan area JB. tapi sebab ade tempat yg sesak dengan kereta, kami tak jadi nak pegi beberape tempat. Last-last terus balik rumah Nazmi.

Esoknye, aku dengan Ramzi dah nak balik. Sebelum balik, kami dijemput utk bersarapan dekat rumah ehem-ehem Nazmi. Budak Poli jugak dulu..name beliau Amira Abd. Wahab. heh. Terima kasih kepada beliau. Jimat duit belanje makan aku. :D

Lepas makan, aku dengan Ramzi pegi tengok wayang, movie The Avenger. Macam teruja plak kan sbb hari tu tengok Captain America dekat bilik. The Avenger ni kirenye ade kesinambungan la dengan cerita Captain America tu sbb Captain America tu jatuh dalam ais, pastu beku. Bila dia terjaga je dia dah ade kat zaman lain. Kesian beliau sebab tak sempat nak dating dengan kekasih beliau waktu zaman dulu. Sob sob.

Habis wayang, kami pegi solat. Masjid mane tah. Aku pun tak ingat name masjid tu. Agak-agak orang Johor tahu la kot kalau tengok gambar di bawah ni.

Kat masjid ni ade citer lain plak. Tapi nanti-nanti la kot aku muatkan dalam post yg lain..

Akhirnya, malam tu aku pun balik ke kampus tercinta. Sebenarnya ade sebab aku datang ke selatan ni. Johor ni agak bagus la kalau nak dijadikan tempat untuk menetap.. Tak macam KL dengan Shah Alam. Pembangunannya lebih tersusun, jalan tak jem, tol pun takde. Yang penting dekat dengan laut. Tu yg buat rase macam nak menetap dekat sini. Cume kalau bandar ni lebih islamik, tak sosial dan tidak terpengaruh dengan anasir-anasir barat, memang macam mane pun, aku nak duduk sini. Aku taknak anak-anak aku nanti terpengaruh dgn gejala yg tak elok. Ecewah. huhu.

Masih membuat perancangan utk masa depan. Moga-moga Dia berikan yg terbaik. Mudah-mudahan. InsyaAllah.

Ramzi dan Nazmi, terima kasih banyak-banyak sebab entertain aku kat sini. Kalau takde korang, kopak la poket aku. Terima kasih banyak-banyak. Lain kali aku datang lagi.heh.


Sekian.

Wednesday, 23 May 2012

Andai Aku.


Andai aku
Bisa mengulang kisah silam
Pasti ku mencuba
Mengukir kembali
Kisah kehidupan diri ini

Andai aku
Bisa diberikan peluang
Pasti ku mencuba
Menggapai impian
Yang selama ini ku cita

Namun hanya 
Harapan yang kita impikan
Tak mungkin terjadi walaupun hanya seketika
Ia kan tetap berlalu

Harus aku
Biarkan semuanya berlaku?
Walau ku tersiksa
Hadapi segala
Sudah suratan yang Maha Esa

Redha menerima segala rintangan
Jadi pedoman kesilapan lalu
Kupohon restu cinta yang Satu
Kupercayakan pada KudratNya.

MIRWANA. Andai Aku.



Saturday, 19 May 2012

Hati itu, kecewa lagi.

Assalammualaikum wbt.


Hm..Macam mana nak mula kata bicara ni. Blur sekejap. Maaf, entry ini agak personal. Bukan hendak mem"public"kan soal "personal", tapi aku rasa aku perlu jugak buat entry macam ni. Ambil apa yg baik, yg buruk tu jangan nak kecoh-kecoh plak.

Bila fikir-fikir balik, dari dulu sampai sekarang, banyak hati yg aku dah kecewakan. Bila sebut pasal hati, mesti perkara pertama yg terlintas adalah rasa kasih, rasa cinta sesama manusia.

Rasa cinta itu fitrah. Fitrah manusia. Allah tak ciptakan Hawa jika bukan kerana kesunyian yg melanda Adam. Fitrah manusia untuk hidup berpasangan. Jadi, tak salah jika manusia jatuh cinta. Cuma rasa cinta yg tak terkawal akan buat manusia jadi salah.

"Siapalah aku menolak cinta yg hadir di jiwa tanpa dipaksa."

Benar bait-bait lirik lagu nasyid In-Team ni. Hadir cinta itu tak siapa tahu. Rasa cinta itu juga tidak boleh dihalang. Aku tak boleh halang jika ada yg simpan hati dekat aku. Aku juga tak boleh nak halang hati aku dari jatuh cinta. 

Namun, manusia sering kali tersalah tafsir soal hati sendiri. Suka itu tidak sama dengan sayang, sayang itu tidak sama dengan cinta. Tapi cinta merangkumi semua itu. Bila kita suka, kita rasa kita sayang, dan bila kita sayang, kita rasa itu cinta..lalu kita terikut-ikut sekelumit perasaan itu hingga menjadi tak terbendung.

"terkadang kita merasa kita jatuh cinta, padahal tidak. hanya nafsu yg menggelapkan akal dan hati hingga kita merasakan bahawa... ini cinta."

Ada yg sanggup berkorban demi cinta..ada yg sanggup berjuang demi cinta..tapi sedarkah hakikat cinta itu tak boleh dipaksa? Tahukah kamu soal hati ini? Tahukah kamu rasa hati ini? Tahukah kamu keinginan hati ini?

Cinta itu anugerah. Mungkin, cinta datang silih berganti. Jika dulu kita rasa kita boleh setia dengan satu hati, tapi bila masa berlalu, cinta itu semakin pudar dan akhirnya rasa cinta itu hilang. Kemudian tanpa semena-mena, rasa cinta itu hadir semula terhadap insan lain. Kenapa? 

Bagi yg tak memahami, mungkin akan menyalahkan seseorang itu tak setia, main kayu tiga, curang dan sebagainya. Mungkin benar, cerita setiap orang tak sama. Tapi jangan mudah menghukum. Kerana soal cinta itu penuh dengan misteri dan tanda tanya.

Aish. Ape aku nak cakap sebenarnye ni? Blurr lagi. (-_-*)

Jika kamu terlalu inginkan aku, istikarahlah. Letakkan sepenuh pengharapan pada Dia. Doa itu mampu mengubah takdir, maka berdoalah. Hati kamu terlalu mahal untuk aku. Aku tahu, ada yg lebih layak menerimanya.

Jangan bersedih jika kita tak bersama. Sungguh aku tak tahu jodoh aku. Walaupun kita bersama sekarang, itu belum tentu menjadi jaminan yg kita akan bersama selamanya. Aku tak mahu penat bercinta, namun pengakhirannya kita tak bernikah.

Lagi sekali, apa yg aku nak cakap sebenarnya ni? (=_='')

Aish. Lain kali la aku sambung.huhu.

Wednesday, 16 May 2012

Syair yg membuat Imam Ahmad bin Hanbal menangis.

Bismillahhirrahmannirrahim..
Salam Alaik.

Sekadar perkongsian. Waktu tengah surfing-surfing, tetibe terjumpa satu video yg dipost oleh seseorang. Bila jumpa video yg cambest, aku pun terus la mendownload. Video tu tajuk dia sama macam tajuk entry ni. Sebab tak ingat mana aku jumpa video tu, aku pun menaip balik isi-isi dalam video tu. Sekadar perkongsian dan muhasabah diri kita semua. =)

---------------------------------------------------------------

Syair ini telah membuatkan Imam Ahmad Bin Hanbal (rahimahullah) menangis apabila mendengar 2 bait pertama syair ini.

Moga ia juga menjadi menjadi momentum ke arah muhasabah dan perubahan diri kita semua.

InsyaAllah.

---------------------------------------------------------------

Jika Tuhanku bertanya padaku..
"Tidak malukah kau bermaksiat pada-Ku?
Kau sembunyikan dosa dari makhluk-Ku
dan datang pada-Ku dengan penuh dosa."

Bagaimana aku nak jawab wahai diriku yg malang?
dan siapalah yg dapat menyelamatkan aku?

Aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan
dari semasa ke semasa.
Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi selepas mati
dan apa yg akan berlaku selepas aku dikafankan.
Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selamanya..

Seakan mati tidak akan menemuiku.

Dan telah datang kepadaku sakaratul maut yg ngeri.
Nah! Siapa yg mampu melindungiku?

Aku melihat pada wajah-wajah..
apakah ada daripada mereka yg akan menebusku?

Akan ku disoal,
"Apa yg telah aku lakukan di dunia
untuk menyelamatkan diri ini?"

Maka bagaimana akan ku jawab
setelah aku mengabaikan urusan agamaku?

Celakanya aku! 
Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah yg menyeruku?
Adakah aku tak dengar apa yg telah diberitakan dalam surah Qaaf dan Yaasin?
Adakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkan manusia,
hari perhimpunan dan hari Ad-deen (qiyamah)?
Adakah aku tak dengar panggilan ajal maut menyeru dan menjemputku?

Maka ya Rabb! Seorang hamba datang dan bertaubat
Siapa yg dapat melindunginya?

Melainkan Tuhan yg Maha Luas PengampunanNya dan
yg membimbingku pada kebenaran..

Aku telah datang pada Mu, maka
kasihanilah daku dan beratkan timbangan kebaikan ku..
Dan ringankan (percepatkan) hisabku 
kerana Engkaulah yg terbaik dalam penghisaban.

terjemahan oleh : Mujahid Nordin


wuwu.. :'(

Saturday, 5 May 2012

Wahai Hati.


Wahai hati. Sedarlah bahawa hidup ini wajib ada nya dugaan.
Walaupun kau mampu lalui atau tidak. Hadapilah. 

Aku sedar dosa ku dengan dia, dengan mereka.
Maka ya Rabb..Engkau tunjukkanlah jalan bagiku..
Agar aku bisa mendapat kemaafan dari makhlukMu.

Tetapkanlah hati ku, dengan ketentuanMu.
Tunjukkanlah yg terbaik buatku, sungguh aku tak tahu.
Berilah aku kekuatan untuk menempuh hari yg mendatang.

Tetapkanlah hati ku untuk terus berada di bawah rahmatMu.
Sungguh aku selalu tersasar dari jalan redhaMu..
Pimpinlah aku..menuju kasihMu yg abadi.

Saturday, 28 April 2012

Bernasyid.

Bismillahhirrahmanirrahim..Salam alaik =)

Macam dah lame tak update blog ni dengan kisah benar tentang aku. Masuk sem baru ni macam bz sangat kan. Dengan tanggungjawab baru lagi..dengan kuliah lagi..macam menyesal plak pegang jawatan dalam kolej. Banyak sebenarnya nak cerita, tapi selalu terbantut, pastu terlupa. Last-last, dah takde perasaan nak update blog ni. Sob sob.

-------------------------------------------------------------

Selalu duduk dalam bilik, aku dengar lagu nasyid. Memang nasyid peberet aku selain lagu jepun yg melalaikan. Sambil dengar tu sambil melalak. Melalak bagai lupe dunia. Sampai orang bawah pun dah hafal lagu yg aku nyanyi. Gile mental kalau jadi beliau.uhu. Tapi nak buat macam mane, sape suruh duduk bawah bilik aku.heh. Sebab aku kuat melalak dalam bilik, beliau pun menyuruh aku masuk nasyid. Adeh.

Aku pun dengan tak rela hatinye masuk la kan. Dah lama tak bernasyid ni. Last nasyid time orientasi hari tu. Atas beberapa kejadian yg memalukan waktu perform dekat Bukit Kachi waktu sem 1 tu, aku menjadi malas nak masuk nasyid dah.uhu. Tapi sebab takde orang, aku pun join jela kan.

And then, kami start la berlatih. Dengan gigihnya kami berlatih selama lebih kurang seminggu.

Dipendekkan cerita, sampai hari penentu segalanya, tekak aku plak rase perit. pedih. Aku da mula risau sebab ada part yg aku kena tarik tinggi..kalau time tarik suara tu tibe2 terkantoi, tak ke jatuh maruah aku di depan aweks yg memandang? Ye, aku dah cuak.

Namun aku melangkah pergi dengan penuh yakin, selepas kawan-kawan yg lain memberi sokongan dan dorongan. Aku tawakal je. Sampai belakang pentas, aku dah mula menggelabah. Tak senang duduk..sampai badan rase nak demam. Tapi luaran gua buat rilek je.uhu.

Sebelum naik pentas, kami berkumpul. Faiz, vokalis utama mengingatkan kami semua.

"Apepun keputusan, kita buat yg terbaik. Tak kisah lah apepun, yg penting niat masuk nasyid ni kita nak berdakwah. Kita lontarkan dalam bentuk nyanyian. Hayati nyanyian, macam kita nak sampaikan dakwah. Yang penting mesej dakwah kita tu sampai dekat penonton."

Satu pesanan yg sungguh bermakna. Aku tanamkan dalam hati ni, dalam-dalam.

Akhirnya tiba giliran kumpulan kami. Aku melangkah dengan muke seposen. Aku ambik mic, pandang audience. Tapi lampu spotlight terlampau terang sampai aku tak nampak jelas orang-orang di hadapan. Lampu spotlight terang sgt sampai aku rase bahang.

Lalu gendang berbunyi, kami pun mula melontarkan suara. Muka nampak cool, tapi jantung macam nak meletup je.


Dan tengah aku nyanyi solo, sampai part yg aku kene tarik, aku pun tarik, tapi bukan macam biase. Dah bunyi lain. Aku dah cuak, tak konfiden, tangan aku terus menggigil. Walaupun tak pecah time tarik tu, tapi ade lagi sekali aku kene ulang part tu. Aku dah berpeluh-peluh.huhu.


Disebabkan aku tarik lebih tinggi dari biasa, solo selepas aku, Faiz namanya, terpaksa menyanyi dengan nada yg lebih tinggi. Nasib baik beliau memang terer, tak la kantoi. Aku dah serba salah dah.

Akhirnya, selesai pun. Alhamdulillah. Fuh, lega! Aku pun meletakkan mic dengan muka sedikit penat sebab jantung berdegup macam tengah berjogging, membuatkan aku rasa letih. Kami pun turun pentas.

-------------------------------------------------------------

Hujan tak berhenti..sementara menunggu keputusan, dalam hati aku memang rasa kami tak akan menang. Sebabnya mic-mic kami bermasalah. Bila dengar balik rakaman, memang ade suara yg tak dengar, ada suara yg kuat. Tak sekata. Lagu pertama agak kurang, lagu pertama ok sikit sebab solo utama tukar mic.

Akhirnya, keputusan diumumkan dan kami tak dapat apa-apa anugerah. Sedikit kecewa, tapi keputusan tu memang dah dijangka. Bukan rezeki kami. Tapi kalau sebab bukan masalah teknikal, kami tak la frust sgt. dan jujurnya ada kumpulan nasyid yg guna gitar pun boleh dapat anugerah khas juri. Kami macam tak puas hati. Baik kami guna gitar je kalau macam tu. Entah la macam mana penghakiman dibuat. Yang suara pecah pun boleh menang..

Takpela. Dah diumumkan pun. Mungkin juri lebih mengetahui. Kami pun bukannye bagus sangat.

Apepun kami berpuas hati dengan diri sendiri walaupun tak menang.

Dan yang paling penting, nasyid itu merupakan satu dakwah. Bak kata seorang vokalis kami yg mantap..

"Nasyid itu satu dakwah..dan dakwah itu di indahkan lagi dengan nyanyian dan irama..semoga apa yang ingin disampai kan akan sampai..muhasabah diri dan betulkan niat."

Ye..itu yang paling tepat. Walaupun memang dalam mana-mana pertandingan, perkara utama yg dituju adalah kemenangan. Tapi berbeza dalam pertandingan yg berunsurkan keagamaan.

Pertandingan nasyid itu bagus, tapi jika diniatkan untuk menyampaikan dakwah, tak ke lagi bagus dan berpahala?

Ada hikmah untuk segalanya. Walaupun kami kecewa, tapi yg paling penting, moga mesej dari nasyid yg kami sampaikan tu, sampai kepada mereka yg mendengar. =)

Kumpulan lain berbaju melayu, tapi kami sempoi je pakai kemeja dgn jeans.huhu.

Ok, ini poyo. =P Faiz dgn Qamaruzzaman takde. Faiz balik kolej sebab sakit perut.uhu.

Apepun, tahniah buat semua.heh.

Monday, 16 April 2012

Rahsia Tarikh Lahir



Kiraan ini biasanya tepat.

90% manusia susah nak ubah apa yang ada dalam kiraan ini kecuali kalau mereka betul-betul berusaha.

Gunakan kiraan ini untuk kenali anak-anak anda.

Wallahua'lam.

TARIKH LAHIR kita menerangkan

1. siapa kita,

2. apakah kelebihan kita dan

3. apakah kebolehan kita.

Ia juga menunjukkan apakah yang harus kita pelajari dan cabaran yang perlu kita hadapi.

Untuk mengetahui NOMBOR LAHIR kita, kita boleh mencampurkan nombor-nombor tarikh lahir kita sehingga ianya menjadi satu nombor tunggal

Contoh 1 :
————–
12 April 1974
12 + 4 + 1974 = 1990
1 + 9 + 9 + 0 = 19
1 + 9 = 10
1 + 0 = 1

(Jadi NOMBOR LAHIR anda ialah 1 – KETULENAN)

Contoh 2:
-------------
30 Oktober 1964
30 + 10 + 1964 = 2004
2 + 0 + 0 + 4 = 6

Jadi NOMBOR LAHIR anda ialah 6 (ROMANTIK)

Maksud NOMBOR LAHIR adalah seperti berikut:

1 ---> KETULENAN
- Hadir dengan idea baru.
- Memperolehi sesuatu dengan cara yang tersendiri.

- Golongan ini merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi.

- Mereka suka mengambil inisiatif dan suka menjadi yang terbaik dan kebiasannya adalah pemimpin atau boss.

- Bekerja sendiri merupakan pilihan terbaik mereka.

- Perkara yang perlu dipelajari: Idea dan pendapat yang lain mungkin baik atau lebih baik.

- Berfikirlah secara terbuka.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 1:
Tom Hanks, Robert Redford, Hulk Hogan, Coral Burnett, Wynona Judd, Nancy Reagan, Raquel Welch

2 ---> PENDAMAI
- Dilahirkan sebagai diplomat.
- Mereka selalu memikirkan dan peka terhadap keperluan dan perasaan orang lain sebelum mengambil kira dirinya sendiri.

- Secara semulajadi sangat analitikal dan suka mengikut gerak hati.
 
- Mereka tidak suka bersendirian.

- Persahabatan adalah penting buat mereka dan berupaya mendorong mereka untuk berjaya di dalam hidup;
tetapi mereka sanggup untuk bersendirian jika hubungan yang terjalin itu tidak serasi.

- Golongan ini secara semulajadi adalah pemalu, mereka patut belajar untuk meningkatkan nilai kendiri (self esteem) dan meluahkan perasaan secara terbuka tanpa berselindung.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 2:
Bill Clinton, Madonna, Whoopi Goldberg, Thomas Edison, Wolfgang Amadeus Mozart.

3 ---> CERIA
- Mereka sangat kreatif, sosial, mesra, romantik dan mudah dibawa berunding.

- Mereka suka memulakan sesuatu tetapi jarang dapat menghabiskannya.

- Mereka suka orang lain gembira dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapainya.

- Mereka sangat popular dan idealistik.

- Golongan ini perlu belajar untuk melihat sesuatu dengan lebih realistik.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 3:
Alan Alda, Ann Landers, Bill Cosby, Melanie Griffith, Salvador Dali, Jody Foster

4 ----> KONSERVATIF
- Golongan ini sangat peka dan tradisional.
- Mereka sukakan arahan dan sesuatu yang rutin.

- Mereka hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya mereka lakukan.

- Mereka suka bekerja keras dan sanggup melakukan sesuatu kerja secara sendirian.

- Mereka mudah tertarik dengan aktiviti luar dan merasai pertalian dengan alam sekitar.

- Mereka berupaya untuk bersabar, tekun dan adakala dianggap degil.

- Mereka harus belajar untuk lebih feksibel dan bersikap lebih baik terhadap diri sendiri.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 4:
Neil Diamond, Margaret Thatcher, Arnorld Schwarzenegger, Tina Turner, Paul Hogan

5 ---> PERINTIS
-Mereka adalah perintis.
- Secara semulajadi mereka mempunyai sikap ingin tahu dan suka mengambil risiko serta sangat bersemangat (enthusiasm).

- Mereka perlukan kepelbagaian dan tidak suka disekat.
- Dunia ini adalah sekolah mereka, mereka memerhatikan setiap peluang untuk mempelajari sesuatu daripada setiap situasi yang ditempuhi.

- Persoalan yang bermain difikiran mereka tidak pernah terhenti.

- Golongan ini dinasihatkan untuk melihat sesuatu dengan teliti dan mendapat semua fakta yang diperlukan sebelum membuat sesuatu kesimpulan.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 5:
Abraham Lincoln, Chorlotte Bronte, Jessica Walter, Vincent Van Goh, Bette Midler, Helen Keller dan Mark Hamil.

6 ---> ROMANTIK
- Golongan ini adalah idealistik dan memerlukan sesuatu sebab untuk berasa gembira.
- Hubungan kekeluarga yang kuat adalah penting buat mereka.

- Perasaan mereka mempengaruhi keputusan mereka.
- Mereka sangat suka untuk membantu dan menjaga seseorang.

- Mereka sangat setia dan boleh menjadi guru yang terbaik.
- Mereka suka seni musik.

- Mereka menjadi teman yang setia kepada sesiapa yang menjalin persahabatan secara serius.

- Golongan ini harus belajar apakah yang boleh diubah dan apakah yang tidak boleh diubahnya.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 6:
Albert Einstein, Jane Seymour, John Denver, Meryl Streep, Christopher Columbus, Goldie Hawn

7 ---> INTELEKTUAL
- Golongan ini adalah Pencari.
- Selalu menyelesaikan sesuatu yang tersembunyi, dan mereka sukar untuk menerima sesuatu perkara dengan mudah.

- Perasaan mereka tidak mempengaruhi keputusan mereka.
- Mereka suka mempersoalkan apa yang ada disekeliling mereka tetapi mereka tidak suka dipersoalkan.

- Mereka kerap dikenali sebagai ahli falsafah dan sangat berpengetahuan dan kadangkala bersendirian.

- Mereka gemarkan perkara yang berteknikal dan berkebolehan untuk menjadi penyelidik yang baik dalam menyelesaikan sesuatu perkara.

- Mereka sangat suka berahsia.

- Golongan ini hidup dalam dunia mereka tersendiri dan mereka perlu belajar untuk menerima kenyataan dunia sebenar.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 7:
William Shakespeare, Lucille Ball, Michael Jackson, Joan Baez, Princess Diana

8 ---> PENYELESAIAN
- Golongan ini adalah penyelesaian masalah. 

- Mereka adalah profesional, berterus terang, penilai yang baik dan sangat tegas.

- Mereka selalu mempunyai perancangan yang hebat dan suka hidup dalam suasana kehidupan yang terbaik.

- Mereka sangat suka mengendalikan manusia. Mereka melihat manusia secara objektif.

- Mereka akan memberitahu seseorang dengan cara mereka tersendiri bahawa mereka adalah ketua.

- Golongan ini perlu belajar untuk membuat keputusan berdasarkan keperluan sendiri daripada mengikut keperluan orang lain.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 8:
Edgar Cayce, Barbra Streisand, George Harrison, Jane Fonda, Pablo Picasso, Aretha Franklin, Nostrodamus.

9 ---> PELAKON
- Golongan ini mempunyai kebolehan untuk menghiburkan orang lain.

- Mereka sangat penyayang dan pemurah.

- Dengan daya tarikan yang ada, mereka tidak mempunyai masalah untuk berkawan dengan sesiapa jua dan pada mereka tiada sesiapapun yang dianggap asing kepada mereka.

- Mereka mempunyai personaliti yang pelbagai sehingga menyukarkan orang sekeliling mereka untuk memahami mereka.

- Mereka umpama binatang sumpah-sumpah yang boleh berubah dan menyesuaikan diri mengikut persekitaran.

- Mereka mempunyai nasib yang sangat baik tetapi juga boleh menderita akibat terlalu bergantung kepada nasib dan perasaan (mood).

- Untuk berjaya golongan ini perlu membina landasan kasih sayang.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 9:
Albert Schweitzer, Shirley MacLaine, Harrison Ford, Gloria Steinem, Jimmy Carter, Elvis Presley

Tuesday, 27 March 2012

Topeng.

"Di mana akan ku temui satu hati yang tak punya satu luka?"

Aku bertanya tatkala angin dingin meniup diriku
Aku tak miliki jawapan untuk pertanyaan ini.

Seseorang hanya hidup, untuk dirinya sendiri.

Setelah kita tersadung dan terjatuh oleh musim yang dingin
Bersama kita melewati cahaya terik matahari
Di jalan yang kau pilih, aku harap kebaikan akan tiba
Sehingga kita mampu menyinari jalan masing-masing semula
di suatu hari nanti.

"Kau ingin hidup tanpa awan gelap, jadi jangan kau benci hujan itu lagi."
"Aku ingin hidup tanpa pembohongan, dan aku akan tempuh hidup sendiri."

Kesepian ini akan berakhir.

Cinta itu tersembunyi dalam hatimu,
sehingga kau mampu memberinya
ke satu tempat, satu hati, suatu hari nanti
Untuk selama-lamanya, sejak ia terlahir.

Kau, aku, dia dan sesiapa sahaja
Semuanya tercari-cari kata yang hilang
kerana kita tak mampu menterjemahkannya dengan kata-kata
moga hanya berharap kata-kata ini
akan difahami satu hari nanti.

Tak sanggup untuk berhadapan dengan orang ramai
Kita tak berdaya.
Atas nama kesepian, kita melihat musim berlalu
satu persatu.
Berharap untuk mati perlahan-lahan
tatkala melawan arus.

Menempatkannya dalam setiap sinar fikiran kita.

Terasa ingin melarikan diri
ke suatu tempat yang lain
Terasa ingin menjadi seseorang
yang bukan diri ku.

Saat aku memakai "topeng" menutup luka
dan tersenyum kepada semua.

Apa yang aku mahukan sebenarnya?
Apa yang mereka mahukan sebenarnya?

Melihat awan biru
setelah aku sedikit menangis
Aku melihat dari tanganku
aku melihat indahnya langit
dan menangis semahunya, sehingga hatiku terisi.

Aku tak perlukan mesin masa untuk kembali
aku hanya mahu menghargai saat ini, sepenuhnya.
Namun..tanpa melepaskan sesalan ini.

Satu hari nanti, jika aku boleh bersama seseorang
aku akan pilih untuk hidup sendiri
agar aku tidak jatuh dan menjadi kepingan yang tak berdaya
seperti masa lalu.

Ya, benar..
supaya satu hari nanti
ia akan melengkapi masa ku
sepanjang hidupku nanti.

Walaupun tak ada nama indah yang kau berikan kepadaku
Namun memori yang kau beri
masih melayang dengan aktif dalam langit kenangan

Kau temukan kesepian denganku
ketika aku telah kehilangan jalan
dan berkata pada ku bahawa

"aku akan bersamamu"
"tak salah untuk menangis lagi"
"semua ini akan baik-baik sahaja"

dan aku berusaha untuk tidak menangis
tak peduli betapa pedihnya perasaanku
tapi untuk kali ini, aku ingin menangis, semahunya.

Dengan segala kekuatan yang aku ada, aku ingin tersenyum
tanpa perlu memakai "topeng" di hati ini.


Tuesday, 20 March 2012

Dengan kuasa Mu - Nur One

Dengan kuasa Mu
Jiwaku tergoncang
Terus melayang
Mengembara cinta

Dengan kuasa Mu
Hati telah terpaut
Lalu terikat
Ditawan cinta

Bukan bibir ini berbicara
Namun jiwa ini berbahasa
Dalam lamunan ku yakinkan
Kaulah teman kebahgiaan

Tuhan temukan daku penawar
Terluka ditusuk duri cinta
Hanya Dia, cuma Dia
Yang kan mampu menyembuhnya

Dan terus aku, terus berdoa..

Dengan kuasa Mu
Mataku memandang
Sepenuh sayang
Dia tercinta

Dengan kuasa Mu
Pastiku diseru
Dan kan menyatu 
di ambang cinta

Bukan bibir ini berbicara
Namun jiwa ini berbahasa
Dalam lamunan ku yakinkan
Kaulah teman kebahgiaan

Tuhan temukan daku penawar
Terluka ditusuk duri cinta
Hanya Dia, cuma Dia
Yang kan mampu menyembuhnya

Dan terus aku, terus berdoa..

Ok. Lagu ni tahu siapa yg nyanyi. =P Tak tahu pun kumpulan Nasyid ni ade. kumpulan baru rasanya. Kumpulan ni di bawah naungan Hafiz Hamidun.