Sunday 14 August 2011

Catatan Cuti Semester 2011 (4)

Hari-hari Terakhir


Sedar tak sedar, dah seminggu aku merantau kat sini. Lusa ni aku dgn Ramzi nak bergerak ke Pahang plak. Finally, makcik tahu yg kami nak pergi tour. Ramzi yg bagitau kat mak dia. Takde la susah mane pun.

Macam biasa, lepas keje menimbang skrap, kami pergi ke Alor Star. Ramzi nak pasang tinted cermin kereta. Cermin kereta tu baru je tukar lepas pecah sebab eksiden. Adik dia yg langgar orang. Menakutkan betul. Sebelum pasang tinted tu, kami jenjalan naik Menara Alor Star.


Takde la best mane pun. Da la kene bayar RM6 sorang. Naik KLCC yg tinggi tu pun free je. Ingatkan ade something yg menarik, naik-naik takde apepun. Lagi best naik Gunung Jerai. Tapi sebab dah naik, nak buat camne kan. Enjoy the view jela. Tapi kepada mereka yg nak teringin nak naik menara tu, hentikan la. Bazir duit je sebab tak best mane pun. Kalau naik restoran kat atas lagi taktau la best ke tak. Kami just naik kat ruang memerhati je. Lepas habis pusing, baru la kami pergi memasang tinted. Nak jalan jauh, kalo tak pasang nanti takut panas plak. Selesai pusing-pusing, kami jalan-jalan sekitar Alor Star sebelum balik rumah.

Hari-hari terakhir di Kedah, terasa berat plak nak tinggalkan tempat nih. Padahal aku belajar kat Sintok je pun. Tak la jauh sangat dari kampung Pedu ni. Sebelum nak berangkat  hari Rabu ni, kami menghantar buah kat kakak aku yg duk kat area UUM jugak. Kak Ayu dengan suami teringin nak makan durian. Kat sini berlambak sampai tak termakan, so saya sebagai adik yg baik hati, hantar la durian dengan buah rambutan dan sedikit dukong (yeke dukong?tapi adik beradik langsat gak la kot). Tak boleh lupe, kami ikut jalan “berhantu” utk ke sane. Jalan tu singkat, tapi takde orang lalu. Dah la waktu bertolak tu dah maghrib. Kami tawakal je. Aku pesan kat Ramzi, “Ko jangan gelabah plak kalo nampak bende-bende. Orang selalu terbabas sebab terkejut. Ko buat rilek je..”, kata aku. Sebenarnya dalam hati aku, aku mengharapkan benda tu keluar depan mata. Aku yg cadangkan kat dia jalan tu. Sepanjang jalan asyik tengok signboard je. Mengira lagi berape KM. Alhamdulillah, takde ape yg pelik muncul. Tapi memang jalan tu horror jugak la. Dah la sunyi. Kalo jadi pape memang takleh nak buat pape la sebab line henpon pun takde. Cuak gak aku walaupun teringin nak tengok benda tu.huhu.

Dan tibalah hari utk berangkat dari sini. Ingat nak bertolak pagi, tapi makcik mintak tolong kat kantin sebab sorang pekerja dia cuti. So kami kena la menangguhkan perjalanan ke selepas Zohor. Sebelum nak bertolak, makcik bagi duit upah sikit sebab tolong dia kat kantin. Walaupun segan nak ambik, aku ambik jugak. Yela, da la perabih beras dia, duduk menumpang kat rumah plak tu. Tapi nak buat camne, dah terambik pun.huhu.

Balik rumah, mandi, siapkan barang semua, masuk dlm kereta, online sekejap dan tok Ramzi datang tengok kami. Dia pesan suruh hati-hati, dia tanya bila nak datang lagi. Aku cakap la taktau lagi..insyaAllah kalau ada masa. Pastu aku salam tok, aku cakap kat tok waktu salam tu,

“Tok, terima kasih byk2 ye.. Halalkan makan minum, doakan sy murah rezeki, berjaya dunia akhirat..Mintsk maaf kalau ade salah dan silap.Tok jaga diri ye..”

Aku tgk muke tok, tok sebak lepas aku cakap macam tu. Mata dia dah berair. Mata aku pun nak berair jugak tengok tok macam tu.Sedih gile kot.huhu. Sayu je hati ni..tok mengesat mata dia. Aku pun terus masuk kete. Sebelum masuk kete, aku bergambar jap dgn tok.



Kenang-kenangan. Seumur hidup, aku tak pernah merasa kasih seorang nenek. Alhamdulillah, Allah bagi peluang walaupun bukan nenek kandung.huhu.

Bertolak ke Kulim

And finally, kami gostan kete dan terus bergerak menuju destinasi seterusnye. Kami tak pergi terus ke Pahang, kami singgah ke Kulim dulu, singgah kat rumah sahabat seangkatan time kat Politeknik dulu. Jailani nama beliau. Sepanjang perjalanan, aku tertido je. Sedar-sedar dah sampai. Kami plan nak mandi air terjun kat Sedim, tapi terlewat sampai. Dekat pukul 6 dah waktu tu. Tertunda la program kami. Sampai-sampai je mak Jai pelawa kami minum petang. Mak Jai dgn suami dia jual ikan kat depan rumah. Ingat nak rembat buat BBQ, tapi aku rase macam over je nak buat camtu. Selesai minum petang, Jai bawak kami gi tempat air terjun, tapi bukan yg kami rancang nak pergi la. Air terjun Junjong name tempat yg Jai bawak tu. 


ni la mamat bernama Jailani tu. muke macam tak baligh lagi je.hahah

Lepak-lepak sekejap sambil sembang-sembang dekat batu hampar air terjun tu, kami pun pulang. Kat rumah Jai pun best jugak sbb ada Streamyx. Bahagia gile.hahah.

Esoknya seperti dirancang, kami bertolak ke Sedim. Kat sana menarik sebab ada “The Tree Topwalk”. Aku pun taktau ape yg menariknye. Ramzi cakap menarik, aku ikut jela. Malu nak cakap, tapi kami masing-masing taktau jalan camne nak pergi sane. Kami tersesat berape kali. Patutnye setengah jam je, tapi 2 jam lebih baru sampai. Sedih gile. Tu semua gara-gara malu bertanye dengan pandai-pandai cari jalan. Dah tau “malu bertanya sesat jalan”, taknak tanya orang jugak. Pastu dah tanya orang, baru la dapat petunjuk. Sampai-sampai je, terus la kami melempiaskan hajat kami menyegarkan diri dlm air terjun. Dah lebih seminggu keje buruh, dapat la jugak merehatkan badan.

Selesai mandi, kami salin pakaian dan terus menuju ke “The Tree Topwalk” tu. Nak masuk tu kena RM10 sorang utk tiket. Mahal gile. Tapi alang-alang dah sampai, kami masuk la jugak. Kat sini berjalan atas tiang besi, tinggi atas pokok. Tapi takde la tinggi mane, tak sampai 30 meter pun. Tapi kat situ dia tulis dlm unit mm, 10 meter pun jadi 10000mm, macam tinggi sangat je.

mereng seketika di atas besi

Dekat sana, aku terlihat 2 pasangan ni. Diorang tgh bergambar-gambar dekat signboard “The Tree Topwalk”. Mula-mula ok, tapi lama-lama makin menjadi-jadi. Ambik gambar sambil peluk-peluk pinggang lak..tak segan silu. Aku dengan Ramzi duduk je tengok diorang, bukan diorang tak perasan kitorang. Aku panas la sebab aku pun nak ambik gambar kat situ.huhu. Dah la lame diorang menggedik, buat maksiat terang-terang plak tu. Da la elok bertudung dua-dua minah tu. Takpe la, fikir positif. Suami isteri muda kot.

jadi monyet jap.hahah

Lepas tu kami pun balik. Nasib la nak balik tu dah tau jalan (sebab ade signboard, tadi otw datang takde). Macam yg dijangka, setengah jam dah sampai Kulim. Masing-masing dah keletihan dan mengantuk. Aku dengan Ramzi cadang nak bertolak ke Pahang malam tu, tapi kami taktau jalan. Cari jalan kat Google Maps je. Kami cari jalan dalam, nak avoid highways. Kalau ikut highway, habis duit dekat tol je. Tengok peta kena lalu jalan berbukit-bukit, kami pun menangguhkan perjalanan ke esok pagi sebab fikirkan keselamatan dan keselesaan. Mak Jai pun suruh gerak esok je. Dan kami pun mengikut kata, taknak jadi anak derhaka.huhu.

Jadi esok2 jela aku sambung cite ni.hahah.



No comments: