Monday 28 November 2011

Meniru?


Assalammualaikum brothers and sisters =)

Update blog sekejap. Finally, midsemester test dah habis. (yeah!) tapi tidak sebahagia yg disangka sebab paper last amat lah menensionkan jiwa dan raga ku ini. Susah nak ****! huhu. Paper ape? International Management, paper wajib utk kos aku ni. Aku berusaha datang kelas lebih awal dari biasa sebab nak duduk tempat yg strategik. The truth is aku tak habis study lagi utk test tu. Sempat baca semua, tapi tak sempat nak mengingat. Sebab lain aku datang awal pun sebab nak study kat sane je. Niat di hati nak bawak toyol, tapi aku batalkan niat aku tu. Biarlah tak dapat jawab pun. Tak guna dapat markah tinggi tapi hasil dari meniru. Ceh, yoyo o je. haha. Memang tak dapat meniru pun since aku duk kat meja paling depan.huhu. Rahmat sebenarnya.heh.

Teringat time skola dulu. Time ujian selaras, peperiksaan pertengahan tahun, bile cikgu keluar kelas sekejap je, semua pantas bertindak mengambil kesempatan. Waktu tu semua cepat bertindak dan proaktif. Hampeh betul. Paling best kalau cikgu tertidur dalam kelas waktu buat ujian. Aku pun terlibat dalam sindiket meniru ni. Memang takleh lari.huhu. Tapi takde la semua subjek. Teruk beno tu.

Eh? Jap. Meniru?

Oh, sungguh meniru itu perbuatan yg tak beretika.aha. Meniru itu adalah satu kesalahan. Tapi berape ramai dari kita yg tak pernah terlibat dalam sindiket meniru ini? Kalau tak meniru pun, bagi kawan tiru. It's just the same, cuma orang yg bagi meniru ni OK sikit la dari orang yg meniru sebab orang yg tak tiru tapi bagi meniru adalah orang yg berusaha sendiri. Tapi dua2 keadaan tetap sama. Bersubahat.

Put that aside. Semua tahu meniru itu adalah perbuatan tidak jujur. Besar implikasinya pada masa depan.

Okeyh, lihat situasi ni. Anda meniru ketika SPM. Hasilnya, SPM anda cemerlang dan anda berjaya masuk Matrikulasi/STPM/Diploma and so on. Ketika itu, anda juga meniru ketika exam. Dan seterusnya anda berjaya melanjutkan pelajaran ke ijazah. Ketika ijazah juga anda meniru ketika exam dan hasilnya anda berjaya menamatkan pengajian dengan segulung ijazah. Dari ijazah yg anda peroleh dari hasil meniru sepanjang hidup tu, anda dapat pekerjaan yg baik dengan gaji yg lumayan. Gaji yg anda peroleh tu anda bagi ibu ayah, isteri dan anak2 anda makan. Nampak tak? Berapa banyak saham yg ada dari satu tahap ke satu tahap yg lain?

Tak nampak lagi? Ok, senang cerita, meniru itu adalah sama je dengan menipu. So, sebarang hasil dari menipu adalah tidak berkat. Bila meniru itu adalah menipu, dan menipu itu pula adalah satu dosa, maka hasil dari itu adalah......? (nak cakap haram, takut salah pulak.huhu.). Tak la haram sebab kita buat kerja yg halal, kita berusaha utk dapat gaji, yg pastinya tidak berkat. Bayangkan, kita dapat kerja dari hasil menipu. Walaupun kesalahan tu nampak kecil, tapi ketahuilah besar natijahnya dalam hidup kita. Berbalik kepada entry sebelum ni ("Little Things"), meniru juga adalah salah satu perkara kecil yg membawa kepada perkara yg lebih besar.

Kenapa? Sebab..

Meniru = Tidak Jujur

Tidak Jujur = Menipu

Menipu = Munafik

Munafik = Dosa besar.

(kalau salah tolong betulkan.huhu)

Maka, tidak hairanlah jika belajar tinggi-tinggi, tapi masih tak dapat pekerjaan. Masih menganggur. Tidak hairanlah rezeki yg dapat sentiasa dirasakan tidak cukup. Tidak hairanlah juga jika generasi akan datang semakin teruk akibat dari makan hasil yg bersumberkan sesuatu yg tidak berkat. Dan banyak la lagi natijahnya. Kesimpulannya, janganlah meniru. Mungkin kita senang di dunia, tapi tidak di akhirat.

Peringatan untuk diri sendiri. Aku juga pernah lakukan perkara yg sama. Manusia tak lari dari buat kesilapan. Dah meningkat tua ni baru nak sedar. Kepada yg suka meniru tu, jom bertaubat. Sementara masih diberikan kesempatan. Astaghfirullahhal'azim. T_T

Untuk rujukan, silalah klik :

mymasjid.net
http://abubasyer.blogspot.com

Sama-sama muhasabah diri. Janganlah ulang perkara yg sama lagi.

Wallahualam.




P/s : adeh.takleh nak tiru dah.huhu

9 comments:

soutulmujahid.com said...

hahaha. ko pernah meniru x???

menipu bawak sampai munafik ke? haha. x sampai mcm tu kot

- musafir. - said...

pernah la.bertuah la kalau tak pernah meniru.haha

menipu kan ciri-ciri orang munafik. tapi entah la. haha.

Anif Abdullah| AA said...

aku pernah meniru masa pmr.. time tu aku amik bahasa arab,bawak kertas n tengok dlm tuilet.huhu..tak senonoh tui.. skunk ni dah xde la..

- musafir. - said...

lagi best!haha.aku pun tak penah buat begitu.ko ambik arab eh dulu?hebat ah.heh.

- musafir. - said...

mukhlis, comment anda masuk spam.baru perasan.huhu

eh,sgtlah tak boleh diterime kata-kata lect tu.aish.huhu

Dzikri Asmawi said...

aku pon penah meniru...hukumnya jatuh berdosa jer...so segeralah bertaubat...huhuhu...insaf...dulu penah meniru time exam...sobsob...:(

- musafir. - said...

ye..everybody makes mistake.same2 la kite bertaubat ye.huhu

Wasuka Tiramisu said...

Saya pernah tiru dan bagi org tiru...huhuhu...

Unknown said...

Apa hukum kalau bersubahat merahsiakan kawan yang meniru contohnya dia tiru buku teks?