Sunday 18 August 2013

Menangani kekecewaan di tempat kerja.

Wahai anakku,

Satu ketika dulu engkau tertanya-tanya tatkala menghadapi kekecewaan di tempat kerja:
1. Mengapa kamu melakukan kerja bodoh ini?
2. Terasa diri kamu tersepit?

Kini kamu menghadapinya semula. Masihkah engkau ingat akan jawapanku? Ingatlah anak kesayanganku, jika kamu merasa kecewa dan tidak gembira... kamu sebenarnya bukan mencari penyelesaian, tapi mencari lebih banyak masalah.
Aku berkata padamu penyelesaian amat mudahnya: kamu cuma perlu SENYUM dan BERIKANLAH SEGALANYA YANG ANDA MAMPU.

Kamu ternganga mendengar jawapan aku. “Begitu senang?” kamu bertanya kembali lalu aku menjelaskan mengapa.

Wahai anakku,
Manusia yang berusaha kuat dan rajin akan merasa yakin dan selesa pada dirinya sendiri. Mereka akan mengambil segala peluang untuk mengasah dan menambah kemahiran diri.

Akhirnya, mereka mendapat membina reputasi sebagai orang rajin dan sanggup berkorban. Atas sebab itu, ada kala dan ada orang yang terlihat dan kagum dengan sikap mereka lalu memberikan mereka kerja yang lebih baik.
Wahai anakku, 
jika kamu mengambil pendekatan mereka, satu hari nanti, kamu juga akan berasa yakin untuk melakukan demi kepentingan diri sendiri.

Wahai anakku,
Bagaikan dilanda ribut di tengah lautan, kamu usah berfikir benda lain ketika itu melainkan teruskan dayunganmu sekuat hati dan segala tenaga. Begitu juga di alam pekerjaan, bagilah segalanya yang kamu mampu, kerana ini kunci untuk membuatkan diri berasa positif dan menghindari pemikiran yang negatif. Ini juga adalah kunci untuk membuka peluang lain yang kamu tidak pernah sangka dan juga satu situasi yang baik untuk memperbaiki situasi yang ada.

Jikalaulah engkau seorang yang berfikiran begini:
"Kalau saya dapat satu kerja yang bagus, saya akan bekerja kuat... disebabkan saya dapat kerja teruk macam ini, lebih baik saya tidur saja”, kamu sebenarnya tersilap besar dan sikap ini tidak akan membawa kamu ke mana-mana.

Wahai anakku,
Di mana-mana sahaja, ingatlah asalkan kamu memberikan segalanya yang terbaik, insha-Allah ia akan membantu membuka peluang yang lain untuk kamu. Kadang-kala ia memakan masa, tapi yang pasti ia akan datang. Sesungguhnya, mereka yang berusaha, rajin akan lebih berjaya daripada mereka yang sering mencari alasan. Kamu nak jadi orang yang macam mana, wahai anak kesayanganku?

Senyum.

-Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)


No comments: