Thursday 24 May 2012

Melarikan diri.

Assalammualaikum wbt.

Semester ni tidak sesibuk seperti biasa. Sebab lagi sibuk dengan macam-macam hal. Adeh. Sebab dah tak mampu nak terima kesibukan yg melanda, aku pun kemas beg, beli tiket, aku lari dari universiti.

(konon-konon nak pergi tenangkan diri.lalala~)

Waktu aku kemas beg, member-member aku tanye.

"Weh, ko nak pegi mane?"

"Ade la..nanti aku fikir nak pegi mane." lalu aku mengemas beg. dengan muke seposen dan tak bersalah, aku siap-siap dan terus keluar bilik.

Member-member aku yg ade kat bilik aku waktu tu ingat aku main-main. Tapi aku dah siap kemas beg pun.uhu.

Destinasi? Konon-konon nak rahsia, last-last tak tahu la camne ade orang boleh tahu. (-_-")

...

Aku telepon sahabat baik aku. Aku cakap aku nak datang tempat dia. Dia pun takde hal hujung minggu tu. Nasib la kan. Kalau tak merempat sorang-sorang.

Perjalanan memakan masa separuh hari, akhirnya sampai jugak. Sakit pinggang duduk lame-lame dalam bas.

Sementara menunggu sahabat aku tu ambik, aku telepon kekasih gelap aku yg tak berape nak jadi kekasih gelap dulu. Aha. Sekarang dia dah kawin dan tengah mengandung 7 bulan dah pun. Sob sob. Saje je telepon tanye khabar. Pastu aku dengan selambenye baring dekat atas kerusi tu, dan aku tertido kat bus stand tu. Takpela, takde orang kenal pun. Buat selambe sudah. :P

Finally, sahabat aku tu pun datang. Sape lagi kalau bukan Ramzi. heh.

Aku menginap di UTM. Nasib la Ramzi tu pun memang duduk bilik sengsorang. Tak la rase segan sangat. Aku pun taktau la ape dalam kepala otak ni yg buat aku buang tebiat camni. Sampai-sampai je aku terus tido satu hari sampai solat Jumaat pun tak pegi. Musafir kan.uhu.

Malam tu Ramzi bawak aku pegi makan dekat Hutan Bandar. Kalau kat Kedah ni ade Hutan Kampung. Utara dengan selatan ni kontra kot. Saje nak manje-manje letak nama camtu.

Dan kami makan disini.


Lepas perut nak meletup gara-gara tamak binti haloba, kami pun blah. Pusing-pusing, last-last berhenti kat Danga Bay. Aku dah pernah datang tempat ni dua tahun lepas. Tapi saje je nak menggamit nostalgia dulu. Ecewah.

Esoknye kami pergi ke Pasir Gudang. Jumpa seorang lagi sahabat perjuangan waktu kat Poli dulu. Saje nak manje2. Dia ajak tido rumah dia. On the way pegi sane, aku dengan Ramzi singgah dekat Desaru. Nak pegi Tanjung Balau dengan Batu Layar, tapi aku taknak. Nanti aku sedih. uhu.


Time lepak-lepak dekat sane. Aku ternampak sesuatu. Aku pun tak pasti ape yg aku nampak tu sebab aku rabun jauh. Dalam hati, "Eh, dia ke tu??", sape dia tu? Seseorang dari masa silam aku. Ehem-ehem. Macam nak gugur jap jantung ni. Tapi aku pun tak pasti betul ke dia. Waktu tu Ramzi takde, dia pegi solat Asar, dan aku dah jamak tadi. Untuk dapatkan kepastian, aku pun menghampiri orang tu. Dengan jantung berdegup laju, aku menghampiri.

Jeng-jeng. Fuh, bukan. Aku tersalah orang. haha. (=_=")

Dah lebih dua tahun aku tak jumpe seseorang tu. Tetibe rase down bile teringat balik. Kenape dekat sini aku boleh teringat kat dia.? Adeh.

Lepas tu Ramzi datang, dan kitorang pun terus berangkat ke Pasir Gudang. Ingat nak singgah Bukit Waha, tapi tak jadi.uhu.

Malam tu aku, Ramzi dan seorang lagi, Nazmi berjalan-jalan dan lepak-lepak. Al-maklum la, dah lame tak jumpa si Nazmi ni. Baik betul bawak aku jalan-jalan ngan belanje makan. Macam nak peluk-peluk je lepas geram. Tapi nanti orang kata gay plak.


Ape tah name tempat kat atas ni. Yang aku tahu, sebelah kami tu Selat Tebrau. Selat yg memisahkan Semenanjung Malaysia dengan Singapura. Kat sini banyak orang Singapore datang, so pemandangan agak seksi untuk budak-budak bawah umur.

Lepas makan, kami jalan-jalan area JB. tapi sebab ade tempat yg sesak dengan kereta, kami tak jadi nak pegi beberape tempat. Last-last terus balik rumah Nazmi.

Esoknye, aku dengan Ramzi dah nak balik. Sebelum balik, kami dijemput utk bersarapan dekat rumah ehem-ehem Nazmi. Budak Poli jugak dulu..name beliau Amira Abd. Wahab. heh. Terima kasih kepada beliau. Jimat duit belanje makan aku. :D

Lepas makan, aku dengan Ramzi pegi tengok wayang, movie The Avenger. Macam teruja plak kan sbb hari tu tengok Captain America dekat bilik. The Avenger ni kirenye ade kesinambungan la dengan cerita Captain America tu sbb Captain America tu jatuh dalam ais, pastu beku. Bila dia terjaga je dia dah ade kat zaman lain. Kesian beliau sebab tak sempat nak dating dengan kekasih beliau waktu zaman dulu. Sob sob.

Habis wayang, kami pegi solat. Masjid mane tah. Aku pun tak ingat name masjid tu. Agak-agak orang Johor tahu la kot kalau tengok gambar di bawah ni.

Kat masjid ni ade citer lain plak. Tapi nanti-nanti la kot aku muatkan dalam post yg lain..

Akhirnya, malam tu aku pun balik ke kampus tercinta. Sebenarnya ade sebab aku datang ke selatan ni. Johor ni agak bagus la kalau nak dijadikan tempat untuk menetap.. Tak macam KL dengan Shah Alam. Pembangunannya lebih tersusun, jalan tak jem, tol pun takde. Yang penting dekat dengan laut. Tu yg buat rase macam nak menetap dekat sini. Cume kalau bandar ni lebih islamik, tak sosial dan tidak terpengaruh dengan anasir-anasir barat, memang macam mane pun, aku nak duduk sini. Aku taknak anak-anak aku nanti terpengaruh dgn gejala yg tak elok. Ecewah. huhu.

Masih membuat perancangan utk masa depan. Moga-moga Dia berikan yg terbaik. Mudah-mudahan. InsyaAllah.

Ramzi dan Nazmi, terima kasih banyak-banyak sebab entertain aku kat sini. Kalau takde korang, kopak la poket aku. Terima kasih banyak-banyak. Lain kali aku datang lagi.heh.


Sekian.

4 comments:

Ramzi Al-Marbawy said...

tempat makan tu "senibong"
masjid tu adalah masjid sultan Abu bakar. :)

Unknown said...

interesting..

luv ORANGE said...

wauuuu !! best nyerrr jalan sampai JB . pape pon dapt gak release tension kan kat sana :D miss you guys :'(

- musafir. - said...

yanis ibnu abbas..bese je.sebab tak plan kan.kalau plan elok2 mesti best.uhu

Jannah, tak penah sampai ke?nanti abg bawak jalan2 ye.dengan abg amir fitri tu.heh