Saturday, 31 December 2011

Selamat Tinggal 2011.

Assalammualaikum =)


Alhamdulillah. Masih bernafas di hari terakhir 2011. Lagi berape jam, kita akan melangkah ke tahun baru 2012. Pantas masa berlalu di akhir zaman ni. Ecece. Macam aku pernah hidup kat awal zaman pulak. Entri ini bukanlah bermaksud mengagungkan tahun baru orang barat, tapi entah la. Lebih kepada adat kebiasaan rasenye.huhu.

Kebanyakan umat Islam di Malaysia menunggu ketibaan tahun baru masihi berbanding tahun baru hijrah. Ramai yg menunggu tahun baru untuk berubah, meletakkan azam baru dsb. Tak salah. Namun hakikatnya perubahan itu perlu dilakukan pada bila-bila masa kerana kematian itu adalah suatu yg tidak dijangka.

Baiklah. 2011 bakal pergi. Apa yg aku lalui sepanjang tahun ini? Fikir sejenak. 

Banyak yg aku lalui tahun ini. Aku pun tak pasti sama ada tahun ini membawa perubahan yg lebih baik untuk aku. Adakah amalan ku masih sama seperti tahun sebelumnya? Adakah aku masih sama seperti tahun-tahun sebelum ini? Aku pun tak pasti.

Taknak taip panjang-panjang. Entri ini hanya ringkasan utk 2011 yg telah aku jalani. Jadi, apa yg aku dapat sepanjang tahun ini?

2011 merupakan titik permulaan siri kehidupanku yg baru. 9 Januari 2011, hari aku mendaftarkan diri sebagai pelajar Sarjana Muda di Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah. Aku bersyukur kerana masih diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran. Di sinilah bermulanya fasa baru kehidupanku.


Di sini, aku berkenalan dgn ramai kawan baru. Aku pelajari sistem baru. Fikiran yg lebih luas terdedah. Kehidupan baru yg tidak dapat ku duga. Kehidupan yg penuh dengan azam baru. Yela..azam berapi2, tapi pastu terkantoi di tengah jalan. Pastu buat azam baru lagi.huhu.. Tapi banyak yg aku pelajari.



Kemudian, di pertengahan tahun, aku menghadiri konvokesyen Politeknik Shah Alam utk penganugerahan Diploma. Setelah 3 tahun berpenat lelah, dari Julai 2007 sampai Jun 2010, akhirnya aku mendapat Diploma dengan Anugerah Ketua Jabatan. Alhamdulillah.


Alhamdulillah. Aku dapat dua keluarga angkat baru tahun ni. Satu di Kuala Nerang, tempat aku merantau semasa cuti semester. Satu lagi di Felda Aring 1, Gua Musang, Kelantan - di bawah program Baksis Persada. Semoga ukhuwah berkekalan.

Bermula tahun ni jugak la aku mula menjadi blogger. Menceritakan kisah hidup, berkongsi ilmu, merapu meraban, meluahkan perasaan dsb. Dunia blog sedikit sebanyak mempengaruhi kehidupanku. Sejak buat blog, rase macam dah masuk satu dunia baru. Hidup ini indah bila dikongsi. Tapi kadang-kadang macam segan jugak nak buat blog.huhu.

Perubahan pada diri?

Dari segi fizikal, aku mula berkaca mata. Walaupun rabun tak teruk sangat, terpaksa pakai sebab kerap sangat pening. Mata tak boleh stress lama sangat. Dari segi dalaman? Aku rasa aku masih sama seperti dulu. Hati masih tidak berubah. Panas baran dan kawalan kesabaran masih lemah.

Hati dan perasaan?

Itu biarlah antara aku dan si dia yg tahu.heh.

Dari segi amalan?

Amalan baik? Taknak cerita. Tapi amalan buruk? Lagi la taknak cerita. Aku cuma berharap dapat berubah ke arah lebih baik. Menuju jalan kebenaran. Aku masih berusaha menuju Ilahi.

. . . . . . . . . . 

Itulah sedikit sebanyak perkara yg aku "highlight"kan sepanjang tahun 2011 ini. Sebagai muhasabah diri sendiri. Tahun makin bertambah, semoga amalan pun bertambah seiring dengan pertambahan usia. Semoga tahun yg mendatang lebih baik dari tahun yg sudah berlalu.

Maafkan segala kesalahan yg telah aku lakukan pada kalian. Halalkan segalanya yg telah aku ambil dan guna sepanjang tahun ini (patutnya cakap waktu tahun baru hijrah hari tu). Semoga kita terus menuju kejayaan yg abadi.

Selamat tinggal 2011!



4 comments:

Neezhom said...

Wa'alaikumussalaam warohmatullah

selamat tinggal 2011, welcome 2011. Baarokallahu lakum

selamat beramal bro :)

NuraftinaDewi said...

ahlan wasahlan 2012. =) semoga tahun ini kita dpt melakar sejarah yang lebih baik dari sebelumnya. =)

- Perantau. - said...

Wafiika barakallah..

Selamat beramal juga =D

Ape azam 2012?heh

- Perantau. - said...

Iya NuraftinaDewi..insyaAllah.berusaha melakar sejarah hidup yg lebih baik =D btw, ade tips tak untuk IM?huhu