Monday 8 August 2011

Catatan Cuti Semester 2011 (1)

Bermulanya "Hijrah" Kecil


Macam mane nak mule cerita ni ye..lemah betul aku nak buat pendahuluan karangan nih. Ok2,starting camni la..

Cuti semester bermula lagi..yeay =D (anggap la aku start tulis karangan ni waktu dua bulan lepas..) Sejak aku habis skola, ni la cuti yg terpanjang yg aku dapat waktu tgh blaja. 3 bulan..lame gile. Sebelum cuti nak mula, aku memang dah plan nak kerja sbb cuti lama sgt..dan memang dah ade kerja menanti aku.

Seminggu aku start cuti, aku dah meninggalkan rumah aku di Hutan Melintang untuk ke Puchong, rumah no.2 aku. Kerja yg aku bakal lakukan, jadi drebar.wuwu..tapi kerja ni not bad la since bayaran sehari dalam RM60. Agak tinggi la bagi student yg nak cari duit. Tu yg aku semangat nak keje. Aku keje ni pun dengan member aku. Ok la kan, keje dgn member. Dia yg bayar gaji aku. So alkisah bermula la keje aku sebagai drebar. Dipendekkan cerita, aku keje seminggu je. Aku tak tahan, aku berenti. Aku keje 5 hari, pastu aku cuti sebab konvo utk diploma aku. Pastu aku decide nak berhenti lepas tertekan sangat. 2 minggu tu merupakan hari2 yg paling tension dalam sejarah hidup aku. Sebabnye aku berhenti? Antaranye sebab mak dekat kampung suruh balik. Huhu..tapi ade la alasan lain.

Lepas tu aku pulang ke kampung dgn Faiz, anak pak janggut. Dia ni member dari sekolah rendah lagi. Mulut dia macam harem, tapi dia takde la jahat pun. Baik sebenarnya. (Faiz, jgn marah daku). Naik kereta dia sampai ke rumah, dia tak mintak sesen pun duit aku. Punye la tulus murni hati member aku nih walaupun aku da hulur duit minyak. Ok, dah sampai rumah tak sampai sehari, esoknye ayah aku outstation. Pastu aku kene patah balik Puchong sbb ayah aku suruh bawak mak dgn kakak aku pergi rumah kat sane. Ayah aku outstation area Nilai-Bangi..Dah kene patah balik..

Dan seterusnya aku menjalani hidup sehari-harian di kampung selepas seminggu lebih duduk Puchong..kat kampung takde la duduk saje..ade gak aktiviti lain yg aku kene buat. Tapi lama2, aku jadi tekanan sebab bosan sgt. Duduk rumah keje makan, tido, korek hidung kucing kesayangan n semua keje yg tak mencabar. Bosan kot.

Sepanjang duduk rumah, aku muhasabah diri..duduk diam2 dlm bilik, teringat semua cerita dulu2.. teringat zaman sekolah dulu. Aku banding dgn diri aku sekarang..banyak yg aku dah berubah. Aku tak semurni dulu.(ape punye ayat tah). byk laranganNya aku langgar. Nak tulis kat dlm karangan ni pun aku tak sanggup..tp senang cerita aku dah terleka la dgn dunia. Aku terlintas nak berubah balik.

Dalam beberapa hari aku menjadi tugu di rumah, akhirnya sumber ilham datang. Mak ayah aku nak pegi Bangkok bercuti selame 4 hari. Aku pun terkesima sekejap sebab mak aku yg suruh balik, last2 aku kene tinggal, bukan ikut sekali. Pastu aku pun mendapat inspirasi utk memulakan langkah. Aku sedar aku susah nak berubah kalau aku terperuk di rumah je. Setan2 dlm rumah ni semua dah kenal fi’il aku. Aku pun terfikir, kadang2 kita perlu berhijrah utk berubah (statement ni yg aku letak kat status fb waktu tu.heh) dan aku cakap dekat parents yg aku nak pergi rumah sahabat aku di Kedah, dan hari Isnin, 11hb Julai 2011, aku memulakan hijrah kecil aku.

Perjalanan Bermula

Aku menaiki bas Transnasional waktu tu..bas tak penuh. Dibelakang aku ada seorang lelaki ni..lengkap berkopiah dan berjubah putih. Tengok gaya macam tabligh je, aku pun segan nak tegur.  So aku duduk senyap2 jela sambil melihat ke luar dari bas. Macam tajuk lagu Nowseeheart tu, berjalan, melihat dan mentafsir.  Kalau aku tidur je dalam bas, mungkin ada perkara berharga yg aku terlepas. Tapi last2 aku tertidur jugak. Sedih gile. Tadi berapi ckp taknak tido. Bangun2 je bas dah sampai kat Ipoh, berhenti sebab nak ambik penumpang dekat sini. Aku pun turun la sebab nak terkucil. “Tabligh” yg kat belakang aku pun turun..aku tengok je dia. Keluar je bas, dia mengeluarkan rokok. Pergh..merokok rupenye. Kalau aku berpakaian macam tu, memang segan la nak buat benda2 yg tak manis dipandang. Apatah lagi bila dah bawa imej Islam pada diri tu..aku akui yg aku juga sebenarnye seorang perokok..aku rase jengkel melihat keadaan begitu, tp aku lupe plak aku pun same je dgn dia. cuma cara berpakaian yg membezakan kami..

Setelah bas berhenti selama lebih kurang 15minit, bas meneruskan perjalanan semula menuju ke Kedah.

Memasuki sempadan Kedah, bas berhenti di R&R. Nasib baik la, memang aku nak ke toilet. Bas berhenti je aku terus masuk toilet. Ramai orang plak dah..berbaris la sekejap tunggu giliran. Sementara menunggu giliran tu, ade plak pak lebai ni masuk..umo dalam 60-an ke atas. Dengan selambe dek je, dia kencing berdiri. Aku pun taktau la nak kata ape..tadi lelaki berjubah hisap rokok, sekarang pak lebai kencing berdiri plak. Betul la kata laki mak aku, don’t judge the book by it’s cover. Biarla berpakaian macam mana pun, ia belum tentu mencerminkan dalaman seseorang tu.

Tup tup tup, aku da sampai Alor Star..dan tak lama lepas tu, sahabatku datang menjemputku. Rumah dia sekitar 40minit nak sampai dari Alor Star. Dekat Pedu, Kuala Nerang. Ni bukan pertama kali aku datang..kali kedua rasenye.

Misi pertama, aku nak cari duit utk perjalanan aku yg seterusnye. Aku dah soal selidik Ramzi awal2 dah tanye keje ape yg ade..ade la 2,3 keje. Aku kena kerja since aku tak ade duit poket. Pokai dah kot. Memang kene kerja la..selain tu dapat jugak pengalaman baru..at least hijrah kecil aku ni bermakna dari sekadar makan angin semata-mata..walaupun aku tak pasti aku akan berubah menjadi lebih baik atau tak selepas hijrah ni tamat.

Pagi-pagi aku dah bangun solat subuh - perkara yg aku selalu tinggalkan sebelum ni. Alhamdulillah, selesai solat sarapan dah tersedia. Dengan tak mandinye, Ramzi ajak aku pergi ke dusun durian.



Suasana pagi di kampung Pedu ni memang teramat nyaman dan menenangkan..dalam perjalanan ke dusun, kami melalui sawah padi, meniti sungai, dengan atmosfera pagi yg sejuk, berkabus..Jap2, apsal macam makin skema je aku tulis karangan nih.adeh.terjiwang plak. (malas nak betulkan.huhu) Okeyh..sampai je kat dusun, aktiviti mengutip durian berlangsung. Tapi Ramzi je yg byk kutip, aku syok main ambik gambar je. Maklum la kat kampung aku takde dusun.heh. Alhamdulillah, penuh durian satu bakul. Bahagia gile pagi2. Memang betul yg pintu rezeki terbuka luas di pagi hari.

Durian sebakul =D

Memang rezeki kami. Selesai semua, kami menuju pulang. Pukul 8.30am nanti nak pergi keje kantin plak, tolong mak Ramzi. Mak dia ada bukak kantin dekat skolah SMA (Sekolah Menengah Agama)..

Setibanye di kantin, pandanganku melihat pelajar2 SMA..semua muke suci murni. Teringat zaman aku sekolah kat SMKA dlu. Bandingkan dgn sekarang, wallahualam..bagi mata org lain, aku nampak macam bese je..takdela teruk  mana..tapi diri aku..hanya Allah yg tahu..

(bersambung..heh)



No comments: