Thursday 11 August 2011

Catatan Cuti Semester 2011 (2)

Di Sini, Hari Kedua

1st time keje kantin, aku just jaga kaunter. Jenuh nak ingat harga-harga barang ni. Sikit2 aku tanye mak Ramzi, “Maklong, ni berape ni?”..byk sgt bende nak ingat. Da la lemah ingatan aku ni.huhu..budak2 muslimah tengok2 aku plak..ade yg senyum,ade yg mengalihkan pandangan lepas aku pandang balik..dan ade jugak yg usha aku pelik.. Aku pun taktau nak analisis macam mane. Terkadang aku tersalah bagi baki.. selalunye terkurang bagi. Bile nak cari balik, budak tu da hilang. Aku pun tak ingat muka budak tu. So, aku ingat berapa baki duit dia tu dan aku niat nak sedekahkan dekat masjid since aku pun bukan sengaje. 10sen je aku terkurang bagi..tapi still akan dikira kat akhirat kelak. Takleh la nak ambik ringan walaupun nampak mcm ringan je, kan?

Bila tiba waktu petang, aktiviti utama ialah kuak lentang beramai-ramai. Tapi duk kat rumah orang, takleh la nak buat perangai kat rumah. And the best thing yg ade kat rumah Ramzi ialah INTERNET..wuhhuuu..(dgn nada gembira..sebut ramai2..wuhhuuuu~! yeay =D) Dengan ade internet, ade jugak la aktiviti nak buat tika masa lapang. Tapi petang2 kami selalu keluar. Jalan-jalan pergi sana sini..dah macam Cuti-cuti Malaysia plak. Banyak tempat sekitar Kedah kami pergi..antaranya Muzium Padi, Menara Alor Star, Gunung Jerai, Masjid India dan beberapa tempat yg tak berape nak femes, tapi cantik.heh. (Mak Ramzi suruh kait buah rambutan kat belakang rumah, tapi lain kali ye makcik.hehe.)

Bila malam plak, aku selalu bersembang-sembang dengan Ramzi..macam-macam topik. Tentang dunia, tentang akhirat, tentang “dia”..ece. memang setiap malam kami tidur bersama. Bila bangun pagi je, mesti aku nampak dia dulu. Sampai satu tahap tu aku berkata seorang diri, “Argh..suck gile hidup. Bangun2 je nampak laki.huhu.”..tapi kami tak buat aksi berbahaya pun. Nabi mengaku umat lagi.heh. Pagi-pagi aku selalu terbangun awal. Tapi sedar-sedar je Ramzi yg gerak aku utk solat Subuh. Aku tertido balik lepas terbangun awal..Memang tak pernah “miss” subuh sejak kat sini..alhamdulillah. Dan aku tak tinggal solat-solat yg lain jugak macam sebelum ni..kene istiqomah la lepas ni. Itu pun sebab aku kan musafir, 3 hari pertama selalu buat jamak je. Tu yg tak pernah tinggal kot.

Kadang-kadang kami tidur di rumah nenek Ramzi. Dekat je, sebelah rumah Ramzi. Nenek @ Tok Ramzi ni baru je 2 bulan kematian suami. Malam-malam dia ajak kami tidur kat rumah dia..at least dia ade peneman. Takde la sunyi je. Malam tu kami sembang-sembang dgn tok. Seronok  je aku tgk tok bila kami datang..lemah lembut, cume bahasa loghat Kedah dia yg aku tak berape nak faham sgt. Kadang-kadang aku gelak, tapi aku tak faham pun kenape aku gelak. Aku tgk tok..sayu je mata ni memandang. Duk sorang-sorang, of course la sunyi..Betul la..dunia ni penjara bagi manusia. Kita nak pergi ke alam sana, tapi masih dihalang dunia. Yang muda-muda mcm aku ni mmg la rase dunia ni best lagi, tapi bila dah lanjut usia, lain plak yg kita rasa. So kepada mereka yg masih mempunyai ibu bapa, selalu la balik kampung..luangkan masa dengan mereka. Jangan baru nak tercari-cari bila mereka dah tiada.. Teringat umi abah dekat rumah..tapi time ni dorang gi Bangkok..huh (masih tak puas hati sbb tak dapat ikut.huhu)

Aku terfikir sejenak..apa yg akan jadi kepada ku kelak? Terbayang keadaan bila aku dah meningkat tua..Aku tak tahu..but i hope that i’ll be a better person..a better Muslim..insyaAllah.

Malam tu kat rumah tok Ramzi, aku sembang-sembang dgn Ramzi sebelum tidur..aku tanye dia..

“Ramzi, ko ingat tak 7 golongan yg dijamin syurga?”

“Yang mane satu?” tanya Ramzi balik. Aku menjawab..

“Pasal dua sahabat yg berkasih, kemudian mereka berpisah kerana Allah, berpisah semata-mata nak cari keredhaanNya, dan bertemu semula kerana redha Allah..”

“Oo..kenape?” Ramzi yg menjawab macam da mamai.

“Ko rase ade ke sahabat yg nak berpisah camtu? Contoh macam aku dengan ko ni la..takdenye nak berpisah, macam ayu sangat je. Aku rasa “sahabat” tu dimaksudkan utk dua orang yg bercinta. Faham tak? Contohnye macam ni la. Pasangan kekasih ni bercinta..(memangla bercinta, nama pun pasangan kekasih)..kebanyakan pasangan zaman sekarang, semua  tak tentu hala. Seciput je kot yg jaga batas. Sebab nak mencari redha Allah, mereka terpaksa berpisah..sebab kalau mereka teruskan, takut hubungan mereka dikawal oleh nafsu dan syaitan.”

“Aah..betul jugak tafsiran ko tu..ayat tu boleh ditafsirkan lagi kan..” Balas Ramzi.

Aku sambung lagi..

“Yela. Bukan senang nak berpisah, memang perlukan pengorbanan yg besar. Ko bukan faham pun Ramzi, ko tak penah bercinta..Lepas mereka berpisah dan bermujahadah buat sekian waktu..dan bila tiba masa dan ketikanya, mereka berjumpa kembali dan hubungan mereka terus diikat. Itu yg dimaksudkan dgn bertemu semula kerana Allah. Dah jadi suami isteri, senang nak cari redha Allah bersama..”

Ramzi tak cakap ape2, aku sambung lagi..

“Kalau aku pun, aku nak masuk syurga dengan orang yg aku cintai. Dalam syurga nanti, isteri kita tu la yg akan jadi ketua bidadari kepada para bidadari kita yg lain. Aku pernah terlintas nak buat macam tu..tapi susah sangat nak buat. Iman aku lemah lagi kot..”

“Aku ingat nak try jugak..harap2 ade la kekuatan. Tengok la camne nanti..Hm..”

“Eh,ko tak ngantuk lagi ke?”, aku tanye mamat tu.

“...........”

“ Ramzi..? Weh..”

Sungguh hampeh. Aku cerita sorang-sorang je rupenye..kurang hajarul aswad punye budak..

*Ramzi tido dgn berdengkur kuat tanda tak bersalah.



(bersambung lagi ye anak-anak..)



No comments: