Wednesday, 28 December 2011

Comel Minah tu

*gambar sekadar hiasan.

Dialog antara Jabit dan Kassim.

Situasi : Menggodek2 Facebook orang.


Jabit : "weh,comel minah tu.bukak gambar dia yg lain."
Kassim : "jap2. ha'ah la, comel gile doh."
Jabit : "eh,sape tu?"
Kassim : "minah tu jugak la, ni tak pakai tudung."
Jabit : "huh. gagal. harap muke je comel."
Kassim : "stok geli-geli bole la ni."
Jabit : "haha. bongok."
.....

Dialog hanya rekaan. Maaf jika ayat dialog di atas berbunyi kasar dan biadap. Tapi itulah fenomena yg muslimat tidak tahu (muslimin dah sedia maklum). Maaf jika menyinggung mana-mana pihak.

Pengajaran Pertama.
Muslimah. Kamu sudah cantik bertudung, sudah elok menutup aurat. Tapi kenapa tidak menutup sepenuhnya? Di luar kamu bertudung, namun di laman sosial, kamu mendedahkan segalanya. Di mana nilai dirimu? Di mana pegangan kamu? Di mana nilai agamamu?

Tepuk dada, tanya iman. Tak perlu saya berbicara tentang bagaimana menutup aurat dengan sempurna. Saya yakin muslimat amat arif tentang bagaimana menutup aurat yg sempurna.

Pengajaran Kedua.
Muslimin. Tahukah kesalahan kamu? Ingat lagi tak apa yg diajar ketika kamu di sekolah agama dulu?

Dari Jarir bin Abdullah, dia berkata: "Saya bertanya kepada Rasulullah s.a. w. tentang melihat (aurat wanita) secara tiba-tiba tanpa sengaja. Maka jawab Nabi: Palingkanlah pandanganmu itu!" (Riwayat Ahmad, Muslim, Abu Daud dan Tarmizi) - Iaitu, Jangan kamu ulangi melihat untuk kedua kalinya sebagainya datang dalam hadith Nabi kepada Sayyidina Ali r.a."

Pandangan pertama adalah rezeki, pandangan kedua adalah nafsu, dan pandangan ketiga adalah haram.... (hikayat ulama')

Lihat entry Antara Lawak dan Hukum.

Pengajaran Ketiga.
Meletakkan gambar seorang wanita (sekalipun menutup aurat) untuk tontonan ramai adalah perbuatan yang boleh membawa kepada fitnah. Hukumnya adalah sama dengan seorang wanita yang bersanding di hari perkahwinannnya untuk ditonton oleh para jemputan, sekalipun wanita tersebut memakai pakaian yang menutup aurat. Ini kerana, melalui raut wajah wanita itu, sudah cukup untuk membuatkan orang yang melihatnya merasa tertarik dan sebagainya. Lihat kelaku Jabit dan Kassim yg gatal tadi.

Cukuplah sekadar meletakkan gambar biasa, dengan niat sebagai perkenalan diri. Ada garis panduan yg dibenarkan oleh syarak.

Untuk selanjutnya, klik http://muis.ismaweb.net/2010/04/letak-gambar-muslimah-di-facebook/

Muslimin, kalian juga boleh mendatangkan fitnah kepada muslimat. Bagaimana? Ada masa saya terangkan. Takpun cari la sendiri.hahah (ape aku tulis ni?huhu)

Pengajaran Keempat.
Kebanyakan lelaki beragama inginkan bakal isteri yg beragama, yakni yg selalu digelar "muslimah sejati". Mat rempit pun menginginkan isteri yg bertudung. Kalau tidak mahu dijadikan bahan mainan bagi lelaki, peliharalah diri dan agama. InsyaAllah kamu bakal dapat yg sepadan dan sekufu denganmu.

Peringatan buat muslimin juga, anda juga akan dapat yg sepadan dengan dirimu. Janganlah memperlakukan muslimat sesuka hati. Janganlah menyentuh jika tidak mahu menyunting. Janganlah menyentuh sesuka hati kerana ia adalah dilarang.

Pengajaran Kelima.
Bak kata pepatah, masalah utama muslimat adalah aurat, masalah utama muslimin adalah syahwat.


Penutup Kata.
Entry ini bukanlah hendak menyalahkan atau memburukkan mana-mana jantina. Kita manusia, makhluk yg tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Mungkin kita tidak tahu, atau mungkin kita masih jahil, atau mungkin kita tahu, tapi masih melakukan. Mungkin. Peringatan buat diri sendiri.

Ambil apa yg baik. Yang buruk tu datangnya dari kejahilan saya sendiri. Wallahualam.


P/s : kalau yg selalu bertudung pun ade isu camni, yg tak bertudung langsung tu camne pulak ye?


6 comments:

mine said...

nasihat yang bagus :)

Zamri said...

pakai la tudung..kn comel :)

Anis Anisa said...

pakai tudung molek jek kan..

- Shauqi Azmi - said...

betul.tp pakai tudung tu biarlah konsisten.jangan plak luar pakai tudung,tp kat pesbuk letak gambar tak pakai tudung.bukanlah tudung itu sbg fesyen,tapi sebagai kewajipan. =)

Umi said...

ana mohon share.nasihat y sgt berguna...:)

- Shauqi Azmi - said...

silakan..=)