Saturday 20 August 2011

Catatan Cuti Semester 2011 (5)

Dan..Perjalanan Seterusnya

Pagi 22 Julai 2011, kami bangun awal macam biasa. Siap-siap semua yg patut. Selepas sarapan dan memasukkan barang ke dalam kereta, kami memulakan perjalanan ke Pahang sambil mem”babai” kat Jai sekeluarga.

Memulakan perjalanan di pagi hari, hati sungguh berbunga2 sebab nak berjalan jauh. Tapi baru setengah jam perjalanan, aku dah menguap.huhu. Namun akan ku tahan mata ini(Ece..). Subhanallah, pemandangan alam di pagi hari sungguh menyegarkan. Lalu bukit bukau yg tinggi sampai menampakkan tasik yg luas. Cantik. Aku dan Ramzi dua2 rase seronok. Ramzi tak habis2 cakap, “Terima kasih la shauqi, kalau ko tak datang rumah aku, takde la aku merasa jalan2 camni..”, dan jawapan biase aku, “Ah, ko diam la.”. Aku biase cakap camtu dengan dia. Kadang2 rase macam kasar, tapi dia dah biase kene camtu dgn aku..

Namun, kegembiraan kami tak lama sebab minyak nak habis. Waa..mane nak cari minyak kat atas bukit ni? Ramzi gelabah, aku buat rilek je. Dia sampai nak patah balik cari pam minyak. Aku cakap la sempat lagi sebelum sampai Grik. Tapi dia tetap gabra macam tu. Alhamdulillah, lepas dia kene libas dengan aku kat tengkuk, dia akur.

Seperti yg diharapkan, kami sampai ke pekan Grik dan dengan hati yg gembira, kami mengisi minyak. Dan kami meneruskan perjalanan seperti biasa. Jalan masih berbukit bukau. Tak boleh nak bawak laju sangat.

Kemudian kami melalui satu tempat yg macam RnR, nampak macam ramai je orang kat situ. Tapi kami dah terlepas la pulak. Aku ajak Ramzi patah balik. Tempat tu macam menarik je. Sampai2 je baru tahu yg kitorang dah dekat Hentian RnR Titiwangsa.

Sejuk kat situ. Boleh tengok pemandangan bukit bukau. Banjaran Titiwangsa kot. Kami lepak2 minum jap. Rehatkan kereta kejap sebelum bertolak. Jauh lagi perjalanan.

Dipendekkan cerita yg tak berape nak panjang sangat, kami sampai ke Kuala Terengganu. Ramzi tak pernah pergi Masjid Kristal lagi. Aku pun bawak la dia pegi sane alang2 dah sampai Terengganu ni. Jam pun dah menunjukkan pukul 3.30 petang. Kami tak solat lagi. Sampai-sampai je tempat tu kami mengisi dulu perut yg berdangdut dari tadi, pastu baru kami solat jamak.

Selesai solat, kami pun keluar nak jalan2 kat area situ. Bese la jadi tourist ni, bergambar je lebih. Aku ambik gambar Ramzi dekat area masjid tu. Lepas tu kami ternampak sekumpulan lelaki dan perempuan ni. Diorang pun kusyuk ambik gambar. Aku tak kisah la nak bergambar tu, tapi agak2 la sikit. Dekat kawasan masjid, tapi ambik gambar macam dekat Genting Highlands. Aku tak dapat la nak terangkan macam mane, tapi ambik gambar rapat2, gedik2 laki pompuan tuh. Tu ok lagi..lepas tu azan berkumandang tanda Asar dah masuk. Kami dah jamak tadi. So aku dengan Ramzi tengok jela gelagat diorang. Sedih. Diorang buat taktau je, macam azan tu takde ape2 effect. Kalau setan terbako la jugak, tapi bile tengok diorang, hati aku ni yg terbako. Aku terus ajak Ramzi pergi dari situ. Sakit hati melihat orang Islam yg tak hormat kawasan suci sendiri. Terus aku takde mood.

Kami berjalan terus menuju ke Taman Tamadun Islam. Aku dengan Ramzi dua2 tak pernah masuk. So, kami pun meneruskan niat suci murni nak masuk sane. Kena bayar RM15 untuk tiket masuk. Mahal gilo. Tapi ade baucar beli cenderahati dan makanan yg berharga RM5, so tiket masuk RM10 jela sebenarnya. Cuma kena berbelanja RM5 dalam tu. Pandai betul diorang nak makan duit orang. Tap takpela, kami pun berjalan berdua-duaan. Kalau berdua-duaan dengan aweks ke takpela jugak..ni dengan laki. Down sekejap.huhu. Takpela, yg tak penting tak buat dosa.huhu.

Dekat berape jam pusing2 kat dalam Taman Tamadun Islam. Ambik gambar je banyak. Penghayatan takde.huhu. Dah puas berjalan, bateri kamera pun dah habis, kami pun bertolak semula menuju ke destinasi yg dirancang.

Waktu nak keluar dari Taman Tamadun Islam tu, ternampak plak couple ni. Naik moto tak ingat dunia. Kalau letak kucing kat tengah-tengah diorang, kucing pun tak dapat bernafas. Aku cakap kat Ramzi, “Nama tempat ni je Taman Tamadun Islam, tapi macam takde tamadun je aku tengok orang2 Islam kat  sini. Aish.”, tension den.

Kami meneruskan perjalanan. Hari dah malam. Kami menuju ke Kerteh, Terengganu. Tibe2 terlintas nak pergi ziarah rumah abg aku kat sane, Sayuti nama beliau. Nak tengok anak2 buah. Lupe plak aku dah jadi pakcik, tapi perangai macam kanak2 tak baligh lagi.

Masa perjalanan ke sana, kami tersesat jalan. Waktu tu tibe2 jadi tekanan. Ramzi tgk GPS, aku tengok signboard. Hampir nak bertengkar gak kitorang time tu. Tapi hampir jela. Aku memang cepat panas baran kalau aku yg pegang stereng kete. Pastu keadaan jadi OK sebab dah jumpe jalan.heh.

Dalam pukul 8.30 malam kami sampai ke rumah abgku itu. Dia dah ada dua orang anak, yg sulung perempuan, baru nak masuk 4 tahun. Yg no.2 tak sampai setahun lagi, Soleh namenye. Dah lama aku tak jumpe abg aku ni. Dekat setahun. Anak dia yg sulung pun dah tak ingat aku. Sedih betul. (Hey Syifak, i’m your uncle ok.huhu)

Aku tengok abg aku tu jaga anak2 dia. Rase pelik muncul dibenak fikiran aku. Aku pun dah rasa janggal bile bercakap dengan abg sendiri. Cakap macam orang dewasa. Padahal dulu boleh main gurau2 macam hape je. Tapi sekarang, rase pelik. Macam baru lagi kami bergurau macam kanak2 ribena. Beza sgt dah waktu ni. Aku sedar, dunia disekeliling aku dah berubah. Cuma aku tak sedar tentang perubahan ni. Aku bukan budak sekolah lagi. Aku pun dah besar. Tapi tak sangka..cepat betul masa berlalu. (perenggan ni macam skema skit.sila abaikan.huhu)

Lepas makan malam kat rumah abg aku tu, kami pun meneruskan perjalanan ke Balok, rumah family angkat aku time blaja kat Poli dulu. Jam dah pukul 10.00 malam. Takut plak mengganggu orang time malam2 macam ni. Tapi takpe la, redah jela.

Alhamdulillah, tepat pukul 11.00 malam kami sampai depan pintu rumah. Mata pun dah mengantuk. Lepas berbual-bual kejap, aku terus baring nak tido.

Jauh perjalanan hari ni. Aku juz harap perjalanan aku kali ni tak sia-sia. I want to learn something from this little journey. Dan aku taknak semua tu dilupakan macam tu je. Sejak tu aku terfikir nak buat blog. Sebagai diari perjalanan kali ni. Sebab manusia mudah lupa. Semoga aku tak lupa siapa aku pada hari ni..