Wednesday, 16 January 2013

Pergaduhan dua benua.


Lagi sekali, tengah aku kusyuk study, tetibe ada suara orang terpekik-pekik. Mula-mula dengar dari jauh, lama-lama makin dekat. Aku ingat orang menjerit sebab stress study. Aku buat tak layan, tapi bila dengar betul-betul, eh, orang bergaduh ni.

Aku pun terus tengok dari tingkap, nampak dua kelibat. Aku dah tak senang duduk. Aku terus keluar bilik. Rupanya kawan aku sendiri. Aku pelik, bergaduh dgn siapa?

Aku pun ape lagi, terus la turun. 

"Woi, hang gi balik Somalia la! Dah la tak bayaq, kuang hajaq pulak!"

"Hey. Cakap English. Cakap English."

I don't know the other guy is Somalian, African or Canadian. Tapi dia tahu la cakap Melayu sikit-sikit.

Dan setibanya aku di bawah, kawan-kawan foreigner tu keluar sekali. Kami masing-masing cuba leraikan dua orang ni, sorang Malaysian, sorang foreigner.

"Kanapa? Kanapa?", foreigner tu tanya yg Malaysian ni.

"Wei p******, hang pegi ****, dah la tak bayaq, kuang hajaq. #*@!%$!!"

"Hey, I live her. Why should I go back??! Yooouur F*** #%*$@!!"

Ok, aku penat.

Blurr aku nak leraikan. Foreigner tu ganas gila. Sekali dengan kawan dia jadi mangsa. Dia tolak member dia sampai nak terjatuh, aku sekali kena tolak. Last-last foreigner tu gadoh dgn kawan dia plak. Kaki aku dah sakit dah sebab kena pijak.

Aku tanya yg Malaysian ni, "Awat?"

"*#$%@ tu la kuang hajaq, dah la makan tak bayaq, pastu nak kuang ajaq pulak!"

"Let me pay. Let me pay. How much?", kawan foreigner tu nak bayarkan.

"Hey, what's his problem??", foreigner tu tepuk dada tu aku tanya.

"Hey. Talk calmly, don't make things kalut."

Eh?

Takpe, dia macam paham. 

Tapi keadaan tetibe jadi makin genting (wah, genting tu) sebab pergaduhan dah bertukar tiga hala. Foreigner tu bengang, Malaysian ni bengang, kawan foreigner tu jadi bengang, aku pulak jadi bengong.

Dipendekkan cerita, aku suruh Malaysian tu bertenang. Cakap apa pun tak guna. Foreigner tu bukan paham pun hang nak maki dalam BM.

Last sekali pergaduhan antara Malaysian dan foreigner berkenaan dapat dileraikan. Tapi aku dengar foreigner tu tengah gaduh dengan member dia pulak. 

Can you imagine how complicated that cakar-cakar kucing since the bahasa masing-masing tak paham. Aku pun taktau nak guna bahasa mana dah ni.

Ok, aku nak sambung study. Tolong la jangan ade gangguan lagi.

4 comments:

aishahchik said...

hahahha lawak gila kot. awat tak cakap ja isten listen listen let me speak let me speak let me speak

- musafir. - said...

ingat nak cakap camtu jugak. masalahnya takde mic. :P

Pabbura Hati said...

its so funny haha ^_^

- musafir. - said...

funny la sgt.ni bende serius kot. sebab lepas tu penolong pengetua datang. (-__-)