Sunday 4 December 2011

2 Hari 3 Malam


Assalammualaikum wbt =D

Alhamdulillah, baru pulang dari Felda Aring 1, Gua Musang pagi tadi. 2 hari 1 malam aku berkampung di sana dengan 38 orang mahasiswa UUM. Lagi 2 malam dalam bas(pengarah program yg kecil tu suruh cakap camtu.huhu) Program Bakti Siswa anjuran Persada UUM tu bermula 2hb Disember hingga 3hb Disember 2011, masa yg singkat bagi kebiasaan program anak angkat atau Bakti Siswa. Tahu tak Persada tu ape? Persada tu singkatan bagi Permuafakatan Siswa Siswi Felda. Tapi aku anak Felda ke? Ofcoz la tak.ehe. Aku terlibat dengan program ni pun atas jasa rumate ku yg terchenta =P (nama beliau Mizi) Kalau tak memang tak la aku nak pegi program tu.

Kami bertolak pukul 11.56 malam 1hb Disember dari UUM. Masuk-masuk bas je aku berusaha utk tidur sebab dah malam kan. Oh ye, ade member seangkatan yg ikut, Zaid Arham. Sakit tengkuk tido dalam bas, tapi dah ngantuk punye pasal. Tido jela. Nasib baik ade "bantal" sebelah aku, Syawal nama "bantal" tu.hahah. Dialah bantal, dialah sumber habaku sebab sejuk gile babeng dalam bas.huhu.

Yg duduk sebelah aku tu la Syawal. Itulah "bantal" aku.hahah.

Dipendekkan cerita (sebab tertido je dalam bas), kami sampai di Felda Aring 1 pada jam 9.30pagi. 9 jam lebih perjalanan. Kami singgah jap dekat Felda Chiku 1, rumah sorang AJK Program(tak ingat name). Singgah bekpes jap.

Ok name beliau Shima Mohd.heh

Sampai-sampai je di Balai Raya Felda Aring 1, kami disambut oleh warga Felda dan majlis perasmian dan penyerahan anak angkat pun berjalan. Ni kali ketiga aku join program anak angkat, so tak la rase nervous ke ape bile menanti nama dipanggil utk diserahkan ke family angkat. And finally nama aku dipanggil.

bahasa kelantan yg diterjemah ke dialek Perak.heh

Nama ayah angkat aku tu Abdullah bin Shafie. Aku senasib dengan Emi, yg tinggi tu. Selesai semua urusan, kami pun pergi ke rumah family angkat masing-masing. Hari ni hari Jumaat, so kami pun pulang utk berehat dan bersiap-siap untuk solat Jumaat.

Balik di rumah, kami bertaaruf sesama kami. Sembang-sembang kemain lame. Aku decide nak panggil diorang abah dengan umi, sama macam panggilan mak ayah kandung aku.heh. Alhamdulillah, kami mudah mesra. Kat rumah dia ade sorang je anak perempuan yg baru nak masuk tingkatan satu, lagi sorang laki, tapi takde kat rumah. Baru tingkatan 4.

Lepas solat Jumaat, kami balik dan berkumpul semula. Sepatutnya ade gotong-royong, tapi ditukar dengan lawatan ke kilang kelapa sawit. Follow jelah.


Lepas lawatan singkat dekat kilang tu, kami singgah dekat rumah pengarah program yg sebenarnye berasal dari Felda Aring jugak(untungla dapat balik kampung free). 


Dan kemudian kami kembali ke Felda Aring 1 dan membuat sedikit preparation utk program esok. Dan malam pun tiba. Duduk kat rumah family angkat, aku asyik bersembang je dengan mak ayah angkat aku.huhu.

Ayah angkat banyak cerita pasal dia, anak-anak dia, kisah hidup dia dan macam-macam lagi. Takleh nak bagitau la kan, bende personal.huhu.

Aku dengan Emi nak mandi, tapi bila malam kami kene guna bilik air satu lagi sebab yg lagi satu takde lampu. Yg bilik air ade lampu plak takde pintu.huhu. Aku pun mencari-cari kain basah, dan aku terjumpe bendera biru(ala..yg ade logo dacing tu), pastu dengan selambe je aku buat kain basah.haha.

Malam tu kami solat jemaah di masjid, ade ceramah dan taklimat utk program esok.


HARI KEDUA.

Pagi tu kami diarahkan utk berkumpul jam 7.15 pagi, tapi macam biaselah kan, aku terbabas tido sampai 8.15 pagi.hahah. Emi pun same. Tapi takpela, bukan selalu. Lagipun pagi ni aku tak perlu datang awal sangat pun. Tahap ke"urgent"nan tu tak tinggi la. Aku dimasukkan ke dalam kumpulan utk mengacau dan menjaga bubur asyura sampai siap. 

Muke tunjuk rajin.heh

Sape penah makan bubur asyura? Aku ingatkan macam bubur nasi, tapi last-last jadi kuih.huhu. 

Ok-ok, sindrom malas dah datang. So, dipendekkan cerita, ade sukaneka petang tu tapi aku tak join sebab kaki injured. Pastu pulang ke rumah, mandi, kemas beg utk pulang ke UUM. Sekejap sangat perantauan dekat sini.

Majlis Perasmian Penutup diadakan malam itu. Ramai orang datang. Meriah gile lah. Walaupun begitu, kami terpaksa menyingkatkan masa pertemuan sebab kami kena bertolak awal sebab esok ada kelas. Tepat pukul 11malam, majlis tamat dan kami membuat sedikit Majlis Penyerahan Kembali Anak Angkat..macam tula kot bunyinye.

Jumpe mak ayah angkat, beri sedikit cendehati, bersalaman, mintak halal segalanya dan terima kasih utk segala yg telah diberi. Mata umi dah berair, tapi gua cool je.huhu. Lepas tu kami ambil gambar sebagai kenangan.


Nak masukkan semua cerita dalam satu post ni memang panjang la kan. Ni jela serba sedikit perkongsian dari program tersebut. Sipi-sipi jam 12 malam, kami pun bertolak pulang ke Sintok, Kedah sambil melambai-lambai penuh girang, pastu bas tetibe tersangkut. Tak jadi nak bersyahdu. Spoil. huhu.

Dalam masa yg singkat ni, tak dapat nak belajar banyak benda. Cuma pengalaman yg bermakna. Aku belajar serba sedikit budaya di sini. Aku jugak dapat pendedahan sedikit tentang Felda, apa yg Felda beri kepada warganya. Kadang-kadang baca paper pun banyak tak betul. Felda dah buat banyak pembangunan utk penduduknya. Duduk dekat sane pun ade WiFi tau. Walaupun keadaan fasilitinya masih lemah, tapi masih diperbaiki dari masa ke masa.

Bila dah duduk sekali dengan warga Felda, merasa diri ni macam orang Felda jugak. Best suasana di sini. Warga Felda Aring 1 amatlah mesra. Aku "jatuh cinta" dengan warga felda di sini.ecewah.haha.

Terima kasih En. Abdullah bin Shafie dan keluarga kerana sudi menerima kami sebagai anak angkat. Walaupun pertemuan kita hanya sebentar, moga ukhuwah yg terjalin berkekalan selamanya. Moga di lain waktu berjumpa lagi. InsyaAllah.

Terima kasih =)




No comments: