Thursday 29 September 2011

Berniaga di Pesta Konvo UUM 2011


Sempena Pesta Konvo UUM 2011 ni, aku telah diajak utk berniaga bersama-sama kawan2 seangkatan dengan aku, kot-kot la dapat cari duit lebih sikit. Thankx to Mila  sbb ajak aku berniaga dgn kawan2nye yg lain. Hari ni hari pertama berniaga, dan waktu tgh tulis entry ni, baru je balik dari gerai. Penat, tapi mata masih tak ngantuk. Esok da la kelas pkul 9.30pagi. Tapi takpe la since my roommate satu kelas esok. Ade la jugak "jam loceng" hidup.heh.

Pengalaman hari pertama kerja, alhamdulillah..best. Waktu mule2 datang, memang blurr kot. Taktau nak buat ape. Da la aku sorang je jantan, yg lain perempuan. Antara kawan2 yg niaga sekali adalah seperti berikut, Cikgu Murni, Hidayah Tajudin, Bushra, Kak Ana..(am i missing someone?) Kami niaga bawah orang, ade kakak 3orang. Kak Umi, Kak Mija dengan Kak Zati. Sekali tengok macam menakutkan, tapi dah kenal, baru tau diorang ok.. Pakwe Kak Ana pun ada sekali, tapi kejap2 je since dia urusetia Pesta Konvo tu.

Gambar ni je yg ade, pastu bateri habis. Da la tak clear. Maklum la camera murah.huhu.

My duty kat gerai tu just jaga duit, jadi cashier. Tak la penat fizikal sgt, otak yg penat. Jenuh nak menghafal segala harga-harga setiap bebola dan mende alah yg lain tu. Aku nak terangkan pun taktau camne, sampai satu tahap tu nak buat tambah tolak pun aku dah tak ingat.huhu. Tapi aku paling takut kalau terlebih kire. Tu yg mental sikit tu. Taknak la makan duit orang yg tak sepatutnya. Takut dihitung kat dalam kubur nanti..tapi yg penting, aku dah berusaha utk tidak salah kira dan tak berniat langsung nak makan duit orang. Kalau dah tersalah tu, maksudnye tak sengaje la. Bab-bab ni yg buat lemah sikit aku nak jadi tukang kira bil ni. Berat tanggungjawabnye. Hopefully tak tersalah kira sampai terlebih ambik duit orang. (terkurang takpe kot.)


Ramai jugak kawan2 yg datang. Terima kasih kat diorang sebab sudi datang dan membeli. heh. Ramai yg nak diskaun, tp bukan aku punye gerai der..kerja bawah orang je der.. Kalo den punyo kedai, dah lamo den baie free jo kek korang. Tapi apakan daya..aku hanye pekerja. Dapat kurangkan bawah RM1 je. Tu pun cover, takut2 kakak2 tu tau plak. (am i guilty?nanti potong gaji jela ye.huhu) So, kepada mereka2 yg baca entry ni, jangan mintak kurang da eh. Kami nak makan pun kene bayar tau. Sob3x. Sedih gile.huhu.

Seronok buat kerja, tak banyak tekanan. Cume mule2 niaga tu agak kelam kabut la sebab sistem takde. Orang datang ramai sekaligus, terkadang pening sbb taktau sape punye order. Btw, lupe nak cakap. Kami jual yong tau fu, spageti dgn keropok lekor. Serius sedap. Taktau la sambutan esok macam mane kan. Kalau bertambah ramai, maknenye betul2 la sedap. heh. Takpela kalau takde rezeki pun, yg penting dah usaha..kan? Yg penting pengalaman berniaga tu sangat berharga.heh.

Macam-macam ragam hari ni..hari esok macam mane plak ye? Harap-harap segala urusan dipermudahkan, dan semoga murah rezeki kami. InsyaAllah =) 


P/s : Kalau ada rezeki Allah nak bagi, ade la kan? =)



2 comments:

NoYB said...

Wah....berniaga puLak...^__^ gud2x...memag ler serOnok kaLau si dia pun ader bersama....hehehe...

- musafir. - said...

heh..yela cik mira wahab..meh la datang uum ni jalan2..=)