Monday 1 April 2013

t.i.i.a.s.u.u.m.

Assalammualaikum wbt.

27hb Mac yg lalu bersamaan hari Rabu, Umie ku tercinta telah dimasukkan ke wad Hospital Teluk Intan kerana demam teruk. Later, dia didapati mempunyai jangkitan pada buah pinggang selain kencing manis dan beberapa masalah kesihatan yg lain. Hal itu membuatkan aku memutuskan untuk pulang ke kampung halaman pada hari Jumaat petang walaupun takdak cuti.

Aku pergi melawat umie pada hari Sabtu, dan hari Ahad aku bergegas pulang ke UUM sebab ada assignment dan hari Isnin ada 3 kelas. Hari Ahad pun ada kelas, tapi aku dengan comelnya menghantar email kepada lecturer mengatakan yg aku tak dapat hadir kelas, dengan harapan dapat belas kasihan beliau. Tapi yg tak bestnya bila taip email, tak dapat nak buat kesan air mata tumpah dekat surat, apatah lagi kesan darah. So takla dramatik sangat surat tu. hew hew

Nak dijadikan tragedi, tiket bas dari Teluk Intan ke Alor Star habis. So, option yg ada naik bas sambil lompat2 la gamaknya.

"Sentiasa ada jalan, Allah tak pernah beri kamu jalan buntu."

Pagi Ahad tu aku bangun, dan terus kemas beg. Awis dan adik beradik yg lain masih belum bangun, Kak Ayu je yg dah bangun, tapi dia tak larat nak hantar pergi bus stand yang terletak lebih kurang 25km dari rumah.

Sebagai seorang adik yg baik dan tidak mahu mengganggu tidur abang-abang dan kakak yg lain, aku pun bercadang berjalan kaki menaiki bas shuttle yang dah lama aku tak naik. Kali terakhir naik rasanya waktu Tingkatan 5 kot. Dengan berjalan kaki sambil mengesat air mata di pipi dan menggalas beg mountain hike, aku pergi menunggu bas jam 9.10 pagi.

Alhamdulillah, sesampainya aku di bus stand, bus dah kelihatan. Takyah la tunggu lama-lama. Alhamdulillah Allah permudahkan.

Selesai membayar duit tiket yang bernilai RM3, aku pun terus duduk.

Suasana dalam bas tu membuatkan aku berasa sedang melancong di Indonesia. Semua orang indon kot. Aku duduk pun sebelah orang indon.

Dalam perjalanan, ada seorang makcik dan tiga anak perempuan yg masih kecil menaiki bas. But sadly, takde sorang pun bagi makcik tu duduk. Orang indon ni takde human sense kot. Aku nak bagi makcik tu duduk, tapi aku jauh ke belakang, makcik tu kat depan. Dan sesuatu terlintas di benak esofagus aku..

"Mana suami makcik ni?"

Dan macam-macam andaian bermain. Kesian rasanya melihat makcik yg elok bertudung labuh terpaksa naik bas bersusah payah. Tak la tua sangat, sekitar 40an. Tapi still la kesian kan. Anak-anak beliau semua bertudung walaupun masih kecil, menunjukkan she's a good mom and muslimah.

40 minit perjalanan menaiki bas, akhirnya sampai di Terminal Bas Teluk Intan. Aku terus beli tiket ke Ipoh since tiket direct ke Alor Star dah habis. Musim cuti sekolah kan, ramai nak balik sekolah dah. Bas pukul 10 habis, bas pukul 11 la jawabnya. Tunggu sejam kat situ. Sempat la jalan kaki gi ATM jap. Tambang gi Ipoh tujuh ringgit tujuh kupang.

Jam 11 pagi aku meneruskan perjalanan ke Ipoh. Most of the time I slept in the bus sambil headbangang.

And then jam 1:00pm aku sampai kat Medan Gopeng. First time nak naik bas dari sini, taktau nak naik bas ape. Main tibai je beli tanpa berfikir panjang. And that's my biggest mistake. Patutnye beli tiket terus sampai ke Changlun, tapi terbeli tiket ke Alor Star. Dan tiket tu pukul 3 pm. Pas beli tu baru perasan ade bas ke sana yg lebih awal. Habis RM23.

Dua jam menunggu, aku sempat solat jamak, mengaji, guling-guling kat surau yg takde orang pun, makan tengah hari, baca novel Syahadat Cinta dan mengusha aweks di sana.muahaha.

Bas sampai 3:10 pm, bas lambat. Dah la lambat sampai. Pukul 3:30 pm baru nak gerak. Free seat. Tapi laki yg duk kat sebelah. Sungguh tak feeling.haha =P

And most of the time, I slept. Macam biasa, sambil headbangang.

Dalam bas tu aku tak senang duduk. Sebab aku kena kejar bas ke UUM. Bas terakhir pukul 7. Dan driver bas tu tersangatlah lambat. Siap berhenti buat ape tah kat Gurun. Jam dah pukul 6:15pm.

Menghampiri pukul 7, aku dah tak senang duduk. Waktu tu baru sampai Alor Star, tak sampai Shahab Perdana lagi. Aku pun putus harapan untuk menaiki bas sebab time tu jalan jem. Dalam hati, last option terpaksa la naik teksi yg tambang mahal 4 kali ganda tak hengat tu.

Tapi aku masih tak putus harapan dengan Allah. Aku baca "bismillahhi tawakkal tu A'laAllah" banyak-banyak. Tapi makin lama makin hilang harapan nak naik bas sebab dah pukul 7:05pm. And that's when I remember one's saying.

"Hek eleh. Doa jela. Bukan mustahil pun."

That's saying come out after I'm amazed when she told that she didn't skip her fast during the Ramadhan. I said, "Tipulah. Dah nak habis puasa kot." Then she replied dengan kereknya seperti dialog di atas.

So I pray. I thought in my mind that Allah already wrote that I will pray hardly at that time, and He shall grant my wish. Allah kan Maha Mengetahui. And He is the best planner. Believing in that, I pray hardly, hoping that the bus is still there, or maybe pakcik driver tu sakit perut ke pe, and then bas tu gerak lambat. Selalu sharp pukul 7 dah takde dah.

But at the same time I thought that even if the bus weren't there, Allah already wrote the best destiny for me. Tawakaltu A'laAllah is the best thing I could do at the moment.

7:15pm aku sampai kat Shahab. Terus aku berlari mencari bas terakhir ke UUM tu.

Surprisingly, the bus were still there. I smiled and my mouth keep saying "alhamdulillah..alhamdulillah" banyak kali. Sungguh rasa disayangi. Allah granted my prayer. (^_^)

I remember that antara doa yg mustajab adalah doa orang yg bermusafir. Waktu teringat tu terus doa banyak2 bagi Umie cepat sembuh dan sihat lebih dari biasa, doa-doa lain, dan paling penting doa cepat dapat jodoh untuk aku.haha

Alhamdulillah..perjalanan pulang ke UUM dipermudahkan. Tambang bas lima ringgit empat kupang. Selalunya lima ringgit je.

Tiket terakhir, untuk perjalanan yg panjang. =)

Terima kasih Allah.
Terima kasih kepada semua yg mendoakan.
Dan terima kasih kepada selipar sebab tak putus sepanjang perjalanan.
Dah sampai UUM baru putus.

Perjalanan yg lama, dari 9:10 pagi sampai 8:40 malam.
Total perbelanjaan tiket, makan dan lain-lain = RM60++.

Moral of the story? Cari sendiri.

Nur Najwa Bt Ibnu Pajar said...

insha Allah ummie awak sihat.sentiasa doakan dia dlm doa.ibu tiada ganti dlm hdup kite.appreciate her.

Cik Seni said...

Bagusla uqi ni... :) bertuah sape yg dapat uqi ni...akak doakan uqi dpt jodoh yg baik...tp doakan utk akak jugak ye...hihi... :p umie uqi caner skang? dah makin sihat? hopefully cepat2 sembuh...

Unknown said...

alhamdulillah dan sangat tragis..
-_-"

*cik cempaka* said...

semoga ummie awk sembuh dan shat sperti sediakala..jgn putus berdoa...Dia Maha Mendengar...