Friday, 3 August 2012

Adab Bermusafir Mengikut Sunnah Rasulullah SAW

Assalammualaikum Warahmatullahhi Wa Barakatuh Wa Maghfiratuh Wa Ridwanuh!

Lama gilak tak menghupdate blog. Takde feel nak menulis sejak dua tiga bulan nih. Nape tah, walhal banyak bende nak cakap. Bese la manusia, kejap semangat nak menulis, kejap tak semangat. Memang tak istiqamah langsung =="

Ramadhan kali ni banyak betul dugaan yg menimpa. Awal Ramadhan disambut dengan batuk yg melampau. Sakit tekak menahan batuk, and then demam, pening, sakit badan, and paling latest muntah-muntah. Bab muntah tu taktau kenape. Dugaan oh dugaan.

Alhamdulillah, banyak dugaan pun, puasa masih penuh walaupun ade hari yg umi suruh bukak puasa sebab terus muntah lepas sahur, tapi tetap puasa sebab muntah sebelum masuk Subuh. Masih diberi kekuatan untuk berpuasa, alhamdulillah.

Dan kemudian ujian datang menyerang. Yang ni ujian yg sangat menguji. Sampai sekarang masih sakit dengan ujian tu, but i'm recovering. InsyaAllah.

Pagi Jumaat nanti saya dan sahabat sejati bakal meninggalkan mukim Hutan Melintang ni buat sekian waktu, insyaAllah bakal dimasukkan dalam diari blog ini jika berkesempatan =)

Sebelum bermusafir, just nak berkongsi sedikit ilmu tentang sunnah Rasulullah ketika bermusafir. Thanks to TV Al-Hijrah, banyak menayang dan menerangkan tentang sunnah Rasul kepada penonton.

Jadi, sebagai perkongsian mengenai adab bermusafir mengikut sunnah. Buat manfaat kita bersama insyaAllah.


1. Niat. Niat mestilah baik, bukan untuk berbuat maksiat atau kemungkaran. Perjalanan mestilah dengan tujuan, bukan main keluar je tanpa memikirkan tujuan dan aktiviti yg ingin dicapai.

Abu Hurairah r.a meriwayatkan:

Seorang lelaki berkata (kepada Rasulullah), wahai Rasulullah, saya akan memulai perjalanan (musafir), jadi berikanlah nasihat kepada saya. Nabi berkata: hendaklah engkau bertakwa kepada Allah dan bertakbir setiap kali melewati (melalui) tempat yang tinggi. Selepas lelaki itu pergi, Nabi s.a.w berdoa, “Ya Allah, dekatkanlah jarak perjalanannya dan mudahkan perjalanannya.” 
(Hadis diriwayatkan oleh Tirmidzi)

2. Dirikan solat sunat dua rakaat sebelum keluar rumah. Moga Allah permudahkan segala urusan.

“Tidaklah seseorang meninggalkan sesuatu bagi keluarganya yang lebih baik dari 2 rakaat yang dilakukan di sisi mereka ketika berniat untuk bermusafir”
(Hadis diriwayatkan oleh Tabrani)

3. Memulakan musafir selain dari hari Jumaat supaya tidak terlepas Solat Jumaat. Tapi saya dah terancang hari Jumaat plak. Patutnya hari Khamis, tapi tak jadi.uhu.

“Rasulullah SAW berangkat ke Perang Tabuk pada Khamis. Rasulullah menyukai memulai perjalanannya pada Khamis.”
(Hadis diriwayatkan oleh Bukhari)

4. Membawa beg kecil yg berisi keperluan diri. Macam Rasulullah sendiri membawa beg kecil berisi kayu sugi, celak, sikat, minyak wangi, cermin dan ape tah lagi, tak ingat.

5. Meminta izin dan mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga.

"Apabila seseorang dari kamu akan bermusafir , hendaklah meminta izin kepada saudara-saudaranya, sebab sesungguhnya Allah S.W.T menjadikan kebaikan pada doa mereka."
(Diambil dari kitab al-Azkar Imam Nawawi)

6. Memulakan perjalanan pada waktu malam. Berjalan di waktu malam dapat menjimatkan masa atau memendekkan masa perjalanan kerana malam lebih tenang. Kalau siangkan banyak kenderaan. Dan moga kita dijaga Allah.

“Berjalanlah pada waktu malam kerana bumi dijadikan lebih pendek pada waktu malam.”
(Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud)

7. Bermusafir dengan berteman. Kalau lebih dari 3 orang, sunat melantik ketua bagi perjalanan tersebut.

“Jika manusia mengetahui bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku ketahui, tentu mereka enggan bermusafir sendirian.”
 (Hadis diriwayatkan oleh Bukhari)

8. Membaca doa sebelum bermusafir, doa naik kenderaan dan doa ketika memasuki suatu kawasan atau tempat orang.

9. Bertakbir bila melalui tempat tinggi dan bertasbih ketika menuruni tempat tinggi. Macam naik kapal terbang pun macam tu jugak.

Dari Jabir r.a. dia berkata: “Apabila kami naik kami bertakbir, dan apabila turun kami bertasbih”
(Hadis diriwayatkan oleh Bukhari)

10. Bernyanyi/Berzikir/Berzanji dsb sebagai hiburan ketika dalam perjalanan supaya tidak tension. Rasulullah suka perjalanan yg menenangkan.

11. Sujud syukur bila tiba di destinasi.

12. Membeli buah tangan untuk dibawa pulang. Kebanyakan dari kita selalu membeli buah tangan untuk dibawa pulang, tapi sayangnya kita lakukan tanpa mengetahui bahawa ia sebahagian dari sunnah Rasul.

13. Meminta orang bermusafir mendoakan kita since doa orang yg bermusafir lebih mustajab.

‎"Tiga doa yg sangat mustajab; doa orang yg puasa, doa orang yg dizalimi dan doa orang yg musafir." 
(Hadis riwayat Bukhari, Ahmad dan Tirmidzi.)

Dari Umar Bin Khattab r.a dia berkata : aku meminta izin kepada Nabi S.A.W untuk melaksanakan ibadah umrah dan baginda mengizinkanku serta bersabda:

“Jangan engkau lupakan kami dalam doamu, wahai saudaraku”.
(Hadis diriwayatkan oleh Tirmidzi)

Bayangkan, Rasulullah pun minta orang bermusafir mendoakannya.

-------------------------------------------------

Aa..itu je kot. Kalau salah tolong betulkan ye. Semua ni berdasarkan hadis yg sahih (cuma ada yg tak dinyatakan.uhu). Jadi, setiap perbuatan kita ketika bermusafir, kena niatkan setiap satu yg kita buat kerana ingin mengikut sunnah Nabi. InsyaAllah ada ganjaran di sisi Allah. Rugi kalau kita lakukan sesuatu itu tanpa mengetahui sesuatu itu merupakan sunnah.

“Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.” - al-Hadis.

Wallahhualam. Selamat bermusafir buat diriku ini.heh.


7 comments:

Anonymous said...

mohon share ilmu ni ya tuan punya blog.. :)

- musafir. - said...

silakan :) ilmu utk dikongsi, lagipun ilmu ni bukan sy punya..

h- Zinnirah said...

salam. syukran atas perkongsian. saya minta izin backlink ya

h- Zinnirah said...

salam. syukran atas perkongsian. saya minta izin backlink ya

Haziqah Qasdina said...

Salam,ada dalil tak utk point 12?

khair khair said...

Setiap benda yg baik itu sunnah walaupun ta de dalil, asal saja tidak melanggar ketetapan hukum syarak

Rusydi Zaidan said...

Bagus sekali, izinkan di share posting ini. Untuk pedoman sekalian umat manusia :)